Uppletande!

Hade lovat hundarna en skogspromenad och uppletande...sen att det föll massa blötsnö ute, det bekom varken mig eller dom!

När jag berättade på praktiken att jag hade lovat hundarna en promenad, men att jag inte var så sugen på det när det typ regnade, då sa en av dom ljuvliga sex-åringarna: Men hur vet dom att du lovat dom det då?? Haha, så klockrent!!

Iaf så gick vi en vända, jätteskönt att se dom fara runt på vägen, Dizni måttligt road av Spajk´s rusher och studs....men iaf härligt!

Uppletande hade jag ju också lovat ;) Liiiite mycket snö i skogen, så jag körde uppletande längs en bred väg, Spajk har ju precis börjat så jag ville ändå ha en smal korridor! Vallade efter alla konstens regler och passade på att lägga ut ett föremål till Dizni, en liten cerise plastbörs som jag stoppade godisar i.

Dizni var laddad som få och galopperade ut i rutan, eller korridoren, slog av till trav, kollade av lite men hittade snabbt grejen och kom in till mig, utan tugg :) Lade ut samma grej igen längst ner i rutan fast motsatt hörn  och en typ necesär mitt i korridoren. Lite sämre tempo, men letade hela tiden och kom in med båda grejerna! Toppen!
Spajken har vi bara kört två gånger med....så han fick synretning när jag gick ut i korridoren, låtsaades lägga på några ställen och lade grejen längst ner i ena hörnet. När jag sen kopplade loss han så hade jag honom "här" på väg fram, satte ner han fot och pekade ut en riktigt och sade "leta" varpå han bara for iväg....som en avlöning! Låååååååångt utanför rutan i vägens förlängning....jag väntade och lika snabbt som han försvunnit kom han tillbaka :) Han hade mer ben än nos men letade heeeeela tiden och hittade grejen och kom in med den, vi öppnade tillsammans och han fick godisarna.

Uppbunden igen och jag lade ut samma grej i motsatt hörn, samma visa med "här", "fot" och "leta"....samma blixtspringning, dock lite kortare....letade lika fint och hittade snabbt och kom in med!

Under uppbindningen satt han så lugnt....hade tänkt mig en rabiat liten studs...men icke?!? Lade ut grejen en sista gång, och tog han direkt i halsbandet och höll han i det hela vägen fram, inga kommandon utan bara visa ut till rutan och släppa! Nu höll han sig i rutan och hittade snabbt och kom in med grejen, ingen tendens till att släppa?!

Jag har ju en bild av hur jag vill att det ska se ut..... jag vill ha en hund som springer rakt ut i rutan, finns det inget ska han komma tillbaka till mig och bli skickad igen och så jobbar vi succesivt från hörn till hörn i rutan... hittar han föremål ska han såklart ta dom, men han ska inte springa zickzack i rutan utan raka skick! Det är iaf den bild jag har nu...men den kan kanske ändras?!??? Nån som har erfarenheter????

Jag är förövrigt sååååå tacksam för alla kommentarer och tips!! Hoppas det är okej att jag lägger ut alla kommentarer? Annars får ni skriva det i kommentaren typ "inte för allmänheten" fast det är typ bara 10 som har loggin till bloggen, ett gäng meringamänniskor, å så några fm-hundförare och några klubbkompisar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0