kurs hos Frida!

Igår styrde vi kosan mot Enköping och en kursdag hos Frida och Sundbergs hundtjänst, hon bodde ju här förut, så vi har tränat ihop förut, men nu när hon flyttat så blir det så sällan vi ses :( Men det är så skönt att ses, för hon vet ju liksom hur jag funkar och tänker!

Vi var 7 stycken sammanlagt, en tjej med en malle, 5 schäfrar och så Spajken, jag körde honom hela dagen, med Dizni ligger fokus nu på att hålla tempot uppe och hålla henne i lagom stressnivå, hon kan ju hållas rätt "stressad" utan att det slår över, hon låter ju inte heller, som den rottis hon är ;) Så stressad är nog egentligen fel ord, men speedad kanske är ett bättre ord?! Jaja, jag vet iaf vad som funkar på henne så det var liksom Spajken som skulle stå i fokus.

Nåväl, det är ju alltid lite nervöst att bli skådad, så det känns skönt att Frida "vet" vem jag är!

Vi tränade fotgående, och fick såklart massa bra tips, men en del av kursen är ju jag och min hund, men det är ju minst lika nyttigt att höra andras tips, fick många bra grejer att använda!

Alla hundar var av samma "typ" d.v.s. arbetsvilliga, inte någon som behövde motiveras upp, däremot en del hundar som hade lite "ljud" för sig....dessa tips tänker jag inte skriva, då skulle jag kunna skriva en hel uppsats ;)
Men Frida sa en sak som fick mig att tänka till, användbart på båda hundarna men på olika sätt!

Varför gör inte hunden som jag vill? Är det för svårt, eller anstränger den sig inte? Det tål att tänkas på! I Dizni´s fall, alltför ofta för att hon inte anstränger sig...men i Spajkens fall kanske för att han inte förstår...det är ju iaf inte så att han inte vill....men det är en nyttig tanke!

En annan tanke som Frida gav...Det vi belönar får vi mer av, hunden gör det den tjänar på! Nästa lilla tankevolt var när hon förklarade att När hunden tappar tron på att det den gör ger utdelning, då är det svårt....

Ja, bara dessa rader gör ju att det var värt resan ner! Men vi fick ju massa bra handfasta tips!

Dels att faktiskt belöna att han INTE går och stirrar mig i ögonen, för då hamnar han fel i position, en tumregel för "små hundar" kan det vara bra att tänka att i sittande position så ska tassarna på hunden inte vara framför mina tår, en bra regel! Sen blev det ju också så bra att Frida fick se när han "eyear" och förstod exakt vad jag menade, och hon stödde mig i tankarna att det är "fel" fack för honom att jobba i! En bra egenskap, men inte när vi tänker lydnad.

Spajk visste vad fot betydde med det var liksom inte en exakt position, utan "nånstans ungefär i höjd med mattes knä" så det fick ni jobba på! Jättenyttig. sen upptäckte Frida att om han satt fot, och jag sade fot igen så flyttade han fram lite för att få bättre ögonkontakt.... Det fick jag rådet att träna genom att sätta honom, sen flytta intill mig själv, och säga "fot" och snabbt som tusan belöna genom att slänga en dutt utåt vänster och vara noga med att han vänder utåt och inte gör nån "krok", likadant i all belöning med dutt, han ska vända utåt-vänster. Bara det i sig är lite träning, nu vänder han utåt-vänster i 9 fall av 10, men det är den sista tionde gången som också måste bli rätt!

Frida betonade också att om hunden ex. kan en hel apportering, men har dåligt gripande, då är det just gripandet vi ska träna och inte något annat! Samma sak i fot, har hunden snygga vändningar men dåliga halter, ja då är det ju halterna man ska träna på! 

Vi tränade lite halter, och där fick jag tipset att ha godis precis vid noshöjd och hjälpa honom ner i sittande. Att ha godis så tydligt framme för hunden gör ju att det går lätt att "styra in" hunden, både i sida och framåt/bakåt och snabbt att belöna. Att ha godis i handen och tydligt visa hunden att godiset finns i handen gör att det blir lika tydligt när godiset INTE finns där! Att ha godis i handen gör ju också att det kommer lite fokus bort från ögonkontakten, och lätt att styra framåt/bakåt också, så det ska vi köra mycket!

Jag har ju redan innan lekt med en dutt och belönat så fort han kommit in på vänster sida genom att kasta utåt, vilket var helt rätt :) Skönt att jag iaf gjort något som är rätt ;) Frida lånade han och testade också, kul att se nån annan köra!

Jag ska också testa att gå bakåt med Spajk framför mig, och sedan vända mig om och vips, så går han ju fot :) Lätt som en plätt....iaf i teorin! Ska testa det också!

Ingångar tränade vi också på, med hjälp av godis, ingångarna ska vara så att hunden aldrig viker huvudet bakom benet, då kan det bli knas när hunden har apport i munnen...Men det tränade vi också på genom att "låsa" handen med belöning vid knät så hunden får jobba själv runt, separat att träna bakbenskontroll, att flytta bakbenen utan att flytta frambenen, där fick vi beröm! Kul!

Ja, det var väl dom tips vi fick, lite beröm också, "koll" på läget och fokus på det vi gör! kul! Jag fick en liten påminnelse om att han bara är ett år, men hon förstod att jag tränade mycket då han är så härlig att jobba med :)
Sen var det lite apporteringstips, att hålla fast utan tugg, att öva med leksak i koppel, att hålla fast den även om jag drar i linan, då blir det ju ett stadigt grepp om leksaken/apporten, så småningom även ingångar med "drag" i kopplet. Att träna på att så länge jag säger "bra, bra,bra,bra" ska hunden hålla, inte förrän jag säger varsågod får han släppa, sen om det är belöning med boll/dutt eller godis spelar ingen roll, att lära in "håll fast" och kunna påminna om det!

En annan grej hon sa var att träna så många saker som möjligt utanför momenten, för i själva momenten vill man kanske inte stöka, men så länge det inte är ett moment så är det ju bara att göra om, ex. apporten, kan hunden hämta en handske på rätt sätt, med snyggt gripande och utan tugg så kan den förmodligen hämta en apportbock också!

Sen var det som sagt en hel massa tips hur man får hundar att vara tyst...om man nu har det problemet!

På eftermiddagen var det uppletande, jättemycket bra övningar! Bland annat i att hålla fast föremål, precis på samma sätt som apporten, så länge jag säger bra ska han hålla fast, inte förrän jag säger varsågod ska han släppa, nu i början vara snabb att säga varsågod så han inte misslyckas och vi hamnar i konflikt, men sen också att aldrig belöna att hunden släpper, då får den vackrt hämta föremålet innan det kommer nån belöning.

Vi körde en hel del övningar på planen, bl.a. dirigeringsövningar att skicka hunden på synliga föremål och att den ska gå åt det håll vi skickar, hunden ska alltid tro på att det finns ett föremål dit den blir skickad...Om hunden gärna vill byta föremål fick vi också tips på, träna på appell-planen där föremålen är synliga, skicka hunden att hämta ett föremål på kanske 10 meter, när hunden gått ut, släng ett till som hunden ska passera på vägen in! Hjälp den att lyckas såklart!

Att hunden ska ta första bästa föremål och komma in med gjorde vi också, en rad föremål som hunden ska hämta ett i taget och komma in med, såklart det närmsta först! Jättenyttiga övningar att köra på planen och inte i skogen! De flesta hundar hittar föremål, och så länge det är ett föremål är det inga problem...

Sen gick vi ut i skogen och körde, Spajken skötte sig perfekt, bättre än många av de äldre hundarna *stolt matte*
Frida var inne på att använda synretning, något vi aldrig gjort på Spajk, vi har ju bara använt oss av vind, vilket funkat kanon, men att inte vara rädd för att använda synen också, om det skulle behövas!

Ja, det var några av tipsen iaf, jag ska testa i morgon, då blir det en sväng till klubben och lydnad innan jag ska gå och jobba!

på återseende!!

Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

Underbart1 Vad du är duktig och återberätta så ma nförstår fast man inte var där. Nyttig läsning! Tack för att du delar med dig.

Kram Anna

2011-06-22 @ 21:45:03
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex
Postat av: Carolin

Tack Anna!! Skönt att nån uppskattar, och förstår, det jag skriver :)

2011-06-22 @ 22:58:43
Postat av: Vonka

Hejs,



Du har fångat allt och jag kommer nog sno ett par rader av dig... Ok?

Kram

2011-06-23 @ 08:01:44
URL: http://www.catchthemoment.se
Postat av: KAT

Tack för en trevlig dag.....Trots att jag var VÄÄÄÄLDIGT trött. Men trevligt hade vi och jisses vad vi lärde oss saker:=)



Ha det så bra



Katarina med Ettan (mallen)

2011-06-23 @ 17:02:56
URL: http://www.katarinathoren.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0