Framförgående

Ja, nu äntligen har vi startat inlärningen av framförgående...kom på att det ju är ett moment i appellen ;)

Som Frida sa, momentet består till 30% av att få hunden att förstå att den ska gå rakt fram, till 70% handlar det om att få hunden att tycka det är "lagom" roligt att bara gå rakt fram....i snyggt slakt koppel utan att streta...jotack, jag håller helt med!

Nog fattade han blixtsnabbt att det var rakt fram han skulle gå, men att inte kasta sig framåt var svårt, att stanna stående i rätt riktning var svårt, trots att det under själva gåendet verkade vara en tokstor retning avtog den när han skulle stanna?! Vi får jobba på det...jag var iaf supernoga med att inte låta han gå och hämta belöningen på "hyllan" utan det var alltid jag som hämtade belöningen och belönade!

Jag körde alltså modellen "hyllan", sätt hunden, gå bort ca 20 meter och visa hunden en belöning, lägg sedan upp belöningen på "hyllan" ovanför huvudet, stoppa sedan osynligt ner belöningen i fickan och vänd tillbaka mot hunden och visa dina tomma händer, då tror liksom hunden att belöningen ligger kvar på "hyllan" :) Smart va?? Då får man inge nosande utan hunden strävar mot hyllan där belöningen ligger!

Spajk fattade ju att belöningen låg på hyllan och var bara ovan vid att han skulle stå framför mig, vi har ju tränat stående framför mig alt. vid sidan av mig, så det får vi träna på. Att fokusera på belöningen och gå rakt var inga problem, han drog lite väl mycket i kopplet, men inte så det störde. Vi körde kanske åtta gånger, fram och tillbaka, och efter 2 gånger hade han fattat själva gåendet. Ska bara befästa kommando och så lite fot innan själva skickandet, och så själva halten...och så alltihopa en gång till, fast åt andra hållet förståss :P

Körde halter också, och det börjar ge resultat!

Har fått lite kommentarer om att "du tränar ju jämt ju"... nej det gör vi inte, men lite mer har det ju varit nu när jag varit lite ledig! När jag jobbar blir det inte lika ofta!

Vi bor ju numer ett kort stenkast från vattnet, Dizni badar inte gärna...hon går ut i vattnet och bara står och njuter, men att simma och hämta grejer är inte hennes grej...däremot Spajk både simmar och dyker som en utter! Kul!

Han hade fått nå bett på träningen, mellan två tår, så han hade slickat och det hade blivit lite äckligt :( Men lite alsolsprit och alsolgel så är det borta nu, undra just vad det var för bett?!??? Sen hittade jag också ett skrapsår på insidan av bakbenen, ett par cm långt och bara några mm brett, men som han far runt som ett jehu så är det väl inte så konstigt, men det vore ju bra om han sa till när han gjorde illa sig?!???

Jaja, nu ska dom vara hemma hos Nicklas när jag är på Marma, jag tycker inte det är nå kul att ha dom med när det är så varmt, massa flygdjur och så smittorisken. Förra året åkte Dizni på nå magsjuka, och hunden bredvid hennes bur fick åka till Ulltuna och var inlagd några dagar! Sen vill jag inte ha Spajk i hundstallet, vet hundar som inte kan vara tysta, och jag vill INTE riskera att han får några dumheter för sig och börjar skälla i basen, han är ju inte ens van att sitta i bas, så ett helt hundstall med hundar vore nog lite för mycket för honom, även om han skulle vara jättekul att ha med på kursen så tänker jag inte riskera det!

Ja, det var allt för nu, på återseende om två veckor!


Kommentarer
Postat av: Britt

Oj. var ett tag sen jag var in här... Vad härligt att läsa om er! Föresten kan man läsa mellan raderna hur mycket du älskar den lille spjuvern :)

Jag hittar allt som oftast också små "krockskador" på tjejerna men dom har ju bra läkkött :) Vill man undvika små ärr ska man nog ha en ras som hellre sitter under en korkek och luktar på blommor...

Jag tror att du valt en ras som passar dig som hand i handske eller hur ;)

2011-07-12 @ 17:23:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0