Valpkurs.....

kände mig lite ofokuserad och oinspirerad på valpkursen idag....vi går ju inte kurs för att lära oss att gå fint i koppel utan för att jag vill att Spajk ska få ett naturligt förhållningssätt till andra hundar, och hittills fungerar det kanon!

Det började med att jag hade gömt en kong 2x2cm i klubbstugan, gick dåligt :( kände mig stressad och lite pressad att "visa upp" vad han kan?! Så det är bara att lägga det bakom sig och göra om....han markerade visserligen, men var odistinkt och lade sig mest för att jag ville det..tror jag! Han låg på nästan rätt ställe, men tittade ett par cm till vänster om kongen... Jaja, han fick belöning ändå.

Väl inne i körhuset var det relativt mycket nytt underlag, det störde inte sådär jättemycket, skönt! Körde tandvisning, lite tramsig vid själva tittande, men satt fint när vi tog ihand och hälsade, jättebra! Jag har kört med kopplet i vänster hand och en godis i samma hand, så jag har typ kunnat ge godis samtidigt som jag skakat hand med "domaren" Vi körde några gånger, och sista gången var det helt tävlingsmässig, utan godis och med en sittande fin tandvisning! Plus i kanten :)

Sen tappade jag helt koncentrationen....körde lite halvhjärtad utställnignsträning och upptäckte att kopplet jag tänkt använda inte gick att köra med...det är för kort och när vi springer runt så hoppar han....jag testade att köra vanligt koppel och ha han framför mig och då gick det mycket bättre, han "vallar" lite, men han håller iaf jämt tempo så det får vara. Vår fint "stilla"träning var som bortblåst...upptäckte att jag inte kunde köra med blodpudding då han blev såååååååååååå taggad....

Sen körde jag lite ligg med störning, Jennie o Maria störde genom att kasta filtbitar och sitta på huk och prassla med påsar...jätteduktig liten Spajk!!!

Sen var det lite inkallningsövningar, Jennie matade honom med mjukost ur tub och jag kallade in....fick säga till två gånger innan han fattade att det INTE var okej att sitta kvar och äta ost när matte ropade! Sen var det inga problem, skönt.

Vi körde lite kamp också... Jennie fick agera lite störning, klappade och puttade på han när jag kampade, han släppte INTE :) Hon ställde sig näääära och jag typ kampade in Spajk i hennes ben, men inte heller då släppte han! Jag försökte lyfta upp Spajk på hennes rygg, men icke att han släppte!!! Coolt :) Jag vet vad Dizni hade gjort....

Som avslutning hade vi en inkallningsövning modell svår :) 3 favvomänniskor, 2 hundar med ägare i en liten klunga, det var väl någon meter mellan hundarna och hela klungan var typ 5 meter i diameter.... Jag satte Spajk och kallade in honom rakt igenom klungan! Han tvekade inte en sekund :)

Ännu svårare blev det när Jennie och Nina bärjade kasta dutt mellan sig i klungan.... Då tvekade han lite på vägen innan klungan, men när jag ropade igen speedade han igenom, så när att han nästan fick dutten i huvudet! Duktig duktig Spajk!

Vi övade också lite apportering...av ståltermos...jag hade glömt apporten hemma och tog på skoj upp termosen och började leka med den! Han fattade vad som gällde och till slut körde vi en regelrätt apportering av termos! Dock utan avlämning vid sidan utan jag tog emot rakt framifrån! men jag blev impad....Metall och dessutom lite tyngd i!

Ja, jag kände mig lite ofokuserad...men när jag läser vad vi gjort så har vi ju gjort en del bra grejer?? ja, kanske kan gå och lägga mig med gott samvete ändå :)

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0