Fråga o svar!

härligt att ni ställer frågor! Sånt gillar jag som pedagog ;)

Hur jag lärt in sök på kong? ja, först började jag med själva markeringarna, jag började med liggmarkering. Nu har jag dock upptäckt att det är ologiskt för han att lägga sig ner om han hittar en kong som är typ ögonhöjd på mig?!?? Så han har börjat att ibland sittmarkera...måste fundera och bli konsekvent!

Iaf, jag började med en kong som jag höll i handen, jag satt på golvet och höll fram kongen, han krafsade och for runt och så fort han lade sig ner slängde jag kongen till honom. Det tog inte många gånger innan han fattade!

Jag gjorde så flera gånger per dag och sen succesivt kunde jag ställa mig upp och bara böja mig ner och han lade sig och jag slängde kongen. Vitsen är ju att han ska lära sig att kongen inte rör sig förrän han ligger stilla och stirrar på kongen! Så nu kan jag lägga kongen på mattan (testa dock inte med småbitar innan detta är heeeelt befäst, det är lätt hänt att dom snor biten;) ) och han ligger och stirrar på den, jag kan peta lite på han och försökta flytta på honom innan jag petar iväg kongen som belöning!

När vi kommit lite längre kunde jag typ gömma kongen under mattkanten och när han lade sig belönade jag, fortfarande med synretning! Tanken var att han skulle börja koppla ihop doften med läggandet.... Att även om inte kongen syns så ska han ligga för att få belöningen.

Sen kom då dagen då det var "sökdax".....han fattade nada!!! Jag hade gömt kongen typ under mattan, jättelätt! Han fick vänta utanför rummet, bakom kompostgaller, och sen släppte jag in honom, han for runt och fattade ingenting....jag avbröt och satte mig ner och funderade.....

Sen gjorde jag om alltihopa igen! Nja....det gick sådär...han hittade kongen men började studsa på den istället....jag hjälpte honom och vips så kom han liksom på att det var ligga han skulle göra när han hittade något!
Så höll vi på några gånger med enkla ställen, han fattade toksnabbt! När poletten hade trillat ner började jag köra en "startritual", jag sätter mig ner bredvid han, kopplar om till icke-stryp och säger sen "sök"

Sen började han att lägga sig så fort han kände doften av kongen, så jag rådfrågade en kompis som kört sök och fick rådet att dela kongbitarna till småbitar för att han skulle behöva komma nära för att känna doften och kunna markera. Så nu är bitarna typ 1x1 cm och i ett rum kanske jag gömmer en bit, alt två. Han lokaliserar snabbt var i rummet den ligger, sen tar det en liten stund till innan han hittar var den är och när han hittat den slänger han sig ner! Då belönar jag genom att smyga dit den stora kongen på samma plats som den lilla biten, sen petar jag iväg den och då är det fullt ös som gäller :)

Så något bra svar på "hur" jag gjort har jag inte....det finns säkert någon som vet hur man ska göra, men för oss har det funkat bra att göra såhär!

Återkom gärna om det är fler frågor! Kul att ni är engagerade  :)



Kommentarer
Postat av: Angelica

Tack för utförlig beskrivning! Jag ska fundera lite och testa lite nya grejjer med Grimm. Jag har gjort så att jag har haft ett par sockerströare, men te i en, och klickat ett par (ganska många) gånger när han sniffat på den rätta, och sedan bett honom hitta den bland andra tomma (senare med andra lukter i). Funkade kanon på Flex som sagt, men Grimm bara apporterar dom till mig, haha. Söt är han iaf!

2011-02-18 @ 16:58:39
URL: http://samiogrimm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0