Bevakning

Nyss hemkomna efter bevakningsträning, mörkret är lite störande, o så all förbannade snö! Vi kommer ha hundar som markerar snöfnas, men inte pinnknak!

Iaf, så gick det jättebra! Körde patrullering med ljud och påvis, första patrulleringen :) Vi var på ett fraktföretags parkering, så det var massa släp o grejer som vi gömde oss bakom.

Uppstarten på första, där fick jag lov att styra upp han, ett sitt är ett sitt även om det är hög förväntan på jobb! Kommandot pass på är befäst....han ställer sig upp och riktar intresset utåt! Härligt! Jobbade fint under patrulleringen, kollade av åt båda håll, fnyste några gånger och hade koll åt alla håll. markerade något i skogen men släppte, hade några fler halvskumma markeringar, men när väl ljudet kom var det ingen tvekan på att det var rätt, tydlig strävan ut i kopplet kombinerat med ett fint sitt, heeelt utan hjälp! duktig pallervante! Som vanligt helt engagerad i figgen och jag fick kämpa för att få han med mig! Ljudet låg på 15 meter och patrulleringen på 100 meter.

Uppstarten andra gången, samma upplägg, Lite mer fokuserad i starten, jobbade jättefint även denna gång! Låste på ljudet och satte sig ner och vi "visade" oss fram till figgen!

Dizni fick komma ut också, skötte sig exemplariskt :) Kollade läget åt alla håll och gjorde några halvdana markeringar men det var ingen tvekan när "rätt"! 

Andra gången drog hon spontant när hon hittade ljudet, kul! Engagerad i figgen, åt mjukost med god aptit ;) 

Sen var det Spajks tur igen, skötte sig exemplariskt vid uppstarten! Patrullerade fint och fokuserat och markerade bra med distinkt sitt! 

Vi har ju inte kört sittmarkering sådär jättemycket, bara typ två gånger under påvisning, så att han ändå kopplar ihop det tycker jag är coolt! Hittills inga blindmarkeringar än så länge, härligt! 

Annars har han skött sig exemplariskt idag! Han fick vara med när jag hade utedag med "mina" sexåringar, han satt fint och lät sig klappas på, han som var så reserverad när han kom, inget av detta syns nu! Han satt omgiven av barn som satt på knä runt han och han gillade läget, svansen viftade och han slickade glatt på alla framsträckta händer! han lyssnade fint på dom, han både satte sig och lade sig när dom bad honom om det. 

Miljötränade med häst också....Spajk såg ut att tänka: Åhåå, en stoooor hund, men vad tusan? Den måste väl kunna leka??? Han var fram och nosade på hästens ben flera gånger, han var väl inte helt bekväm, men jag vetisjuttom om ens Dizni har varit så nära en häst nångång???  Spajk imponerade iaf på mig!

Nu till helgen är det utställning....förhoppningsvis blir det ett cert till Dizni.... Spajk ska "bara" miljöträna, en hanvalp till, så konkurrensen är väl inte sådär mördande! VÄrre är det för fröken....3 tikar i bruksklass och den ena vet jag vem det är och hon har två cert sedan förut...men det är väl bara att ge järnet och hålla tummarna!

Jag har ju kollat typ ALLA utställningar här i närheten under året, så nu f-n om hon inte ska få sitt championat!!!

Så håll en tumme för oss!

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0