mer spår!

Jag skulle ALDRIG skrivit att han aldrig blindmarkerat.....för vad hände spåret efter inlägget?? Jo, han blindmarkerar....fast det var faktiskt mitt fel, han har en förhökning på ett ställe, han snurrar och nosar och beteer sig precis som han gör vid en träapport, så jag hjälper han med ett "ligg" och han lägger sig....men icke! Ingen apport...så då lovade jag mig själv att lyfta ut och träna markeringarna separat, vilket vi nu gjort och som funkade bra. Det var ett vanligt appellspår med knappt en timmes liggtid. Längden är ju inga problem, så nu jobbar vi mest med att få ett schysst beteende i spåret, ner med nosen och lagom tempo.

Jag spårar numer med handskar, då kan jag hålla emot linan hela vägen ut till den längd jag vill ha, förut har jag liksom fått släppa ut han dit och då har han slarvat på vägen ut...men NU är det ordning på det!

Förutom min lilla klantighet så spårade han sååå fint, nosen lågt och han spikade vinklarna, så himla fint!

Förresten....drygt 15 besökare på spårfilmerna, men inga kommentarern :( Så antingen är det så bra så ni stumnade, eller så är det så illa att det inte ens finns förbättringspunkter?!

Idag var jag ambitiös och stannade på väg hem från jobbet och lade spår. Ett till Dizni med lite vinklar och en patrullsträcka innan spåret, hon jobbade jättefint och jag hade lagt selen i spåret så hon inte skulle ha massa förväntningar på spår utan först när spåret dök upp skulle börja spåra, det funkar verkligen jättebra! Jag gick längst bak i linan och sa inte ett ljud på hela spåret, ändå fixade hon vinklar och apporter! Hon är ju inget föredöme i spåret, och hon spårar definitivt inte som JAG vill, men sålänge hon löser uppgiften så är det ju resultatet som räknas! Hon jobbar iaf målmedvetet, idag har hon en tapp i en vinkel, men jag lät henne jobba, och tillslut var vi tillbaka till spåret!!

Det känns nästan som hon liksom vet var spåret går, men liksom bara kollar lite runt?! Det kan ju bero på att hon inte finner nån belöning i att följa ett spår....men jag har lovat mig själv att det alltid skall vara 150% belöning när hon hittar apporter!

Spajken fick ett plockepinn-spår med pinnar som jag visste var dom låg, och idag var det minsann inga problem med markeringarna?! Visserligen sitt-markerade han men han missade iaf ingen...jo, det gjorde han visserligen, men han var lite trött och han beteede sig jättemärkligt i spåret, jag misstänker att det varit folk och rastat hund i skogen, för jag har aldrig sett han bete sig som idag....jag fick visa på var spåret gick och då var det inga problem?! Jag såg en bil när jag lade spåret, och när jag skulle spåra stod det en annan bil där...det är dessutom ett känt rastställe så det var inte så konstigt. En gång är ingen gång!

Sen åkte jag till klubben för lite lydnad, först Spajk och fot...vi jobbar på och jag ser förbättringar, helt klart, men det är en bit kvar. Jag har övergått till godis för att verkligen kunna styra in han exakt där jag vill ha han! Det känns som det är en bra metod just nu, han älskar ju kamp som belöning, så det är inga problem att lära in med godis och sen bygga säkerhet med kampbelöning! Platsliggning med störning i form av valpkurs som övade inkallning, kändes stabilt!

Vi nöter med framförgåendet också, i början var det stört omöjligt att få han att bibehålla riktning vid halt, först lade han sig ner när jag höll emot i kopplet, vilket är en följd av liggmarkeringsträningarna. Nu kan jag iaf hålla emot i kopplet och han stannar i rätt riktning, dock vänder han på huvudet bakåt, men det jobbar vi på också! Han går ut utan retning, men ändå så finns alltid bollen när han gått en bit, konstigt va ;) Bollen tycks alltid finnas där uppe på hyllan :) Sen har vi svårt att gå fot direkt efter momentet, för då finns liksom minnesbilden kvar av bollen låååångt därborta på hyllan! Men vi jobbar på det också!

DIzni fick också komma ut, hon har varit så himla pigg på sista tiden, bjudit upp till lek hemma som värsta valpen! Mycket riktigt....Hon gick igång stenhårt på dutten och morrade som en tok vid kampen :) Jag belönade bara med kamp och det var jättekul, hon ruskade och kampade finfint! När hon började gå ner sig band jag dutten i snöre och fick lite mer energi igen! Körde en hel del fot, och hon t.o.m. trängde lite :) Me Like!!

Ja, det var allt för nu, på återseende!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0