lydnad

måndag innebär lydnadsträning, och lite skott-träning!

Körde Spajk först och vi fokuserade på framförgående och fritt följ....Fria följet tar sig! Har övergått från kamp till godisbelöning för att få ner intensiteten, först rätt position och koncentration, SEN dra upp och bygga uthållighet! Med kampbelöning hade jag svårt med tajmingen och det kändes som vi inte kom någonstans alls, så nu sista veckan har vi kört godis och det har funkat så mycket bättre, kamp kör vi på allt annat, men inte just där.

Med den kamp han har känner jag att det inte är någon fara att godisbelöna...Ibland när det känns som vi inte kommer någonstans, inget går framåt utan allt bara står still och stampar, då får jag tänka tillbaka på hur det var när han knappt tog apporten, eller när han inte ens kunde sitta vettigt! Lätt att glömma dessutom att han bara är dryga året....

Sen har vi övat uppstart på framförgåendet, jag ställde mig i olika riktningar hela tiden så det inte bara blir drag rakt över planen utan även i olika lite tokiga riktningar. Jag gjorde ett riktigt test också, jag satte ner han, och slängde en dutt bakom oss och kommenderade "fööre" han var lite tveksam men gick ändå ut fint och vi gick över planen innan jag gjorde halt och gick framför och "plockade ner" belöningen som hängde där ;) (Tänk att det alltid finns saker upphängda överallt?!?!?) Sen vände vi om och gick mot dutten, kan säga att det var lite drag i kopplet, mer än tillåtet, men strunt samma! Roligt var det!!

Fröken D fick komma ut och vi körde vidare på konceptet, fullt ös medvetslös! När jag släppte ut henne drog hon iväg ut på planen och fram till dutten :) Sen hade vi kamplek en lång stund, kombinerat med lite lydnad! Avslutade med att skälla en stund, hon kan när hon väl kommer igång och hon fick skälla nästan 30 skall :)

Hade tänkt köra lite funktionslydnad, men det var så jäkla rått och disigt på klubben, så vi åkte hem! Vi körde ju lite lydnad i skogen i lördags, så vi får väl anse oss relativt väl förberedda inför SÖF'en på torsdag!

Tjingling!


Kommentarer
Postat av: Angelica

Angående godisbelöning vs kamp i fotgåendet - såhär gör jag med Grimm: Jag lägger ut en kampis någonstans på planen (inte så noga var, men han ska veta var den är), sedan tränar jag kanske 4-6 (eller mer om vi kör väldigt korta precisionsgrejer med högre belöningsfrekvens) köttbullebitar och jobbar med koncentration och position. När han har jobbat bra en stund, eller om han går ovanligt bra, får han varsågodkomando och får springa och hämta leksaken. Det har funkat bäst för oss! Han behåller fokus och lugn iom att det mest är godisbelöning, och jag kan pilla med klicker och belöningsplacering, men jag har fortfarande "superbelöningen" som håller honom på tårna och jag kan ta till om han gör nåt alldeles strålande :)

2011-08-24 @ 11:54:34
URL: http://samiogrimm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0