Mer spår!

Nu är det ätt med uppdateringar :)

Jo, efter helgens lyckade spår med Spajk, och misslyckade spår för Dizni så gjorde vi ett nytt spårförsök igår, i samband med vår bevakningsträning.

Med Dizni gjorde vi en riktigt upp-peppad start genom att visa en såndäringa liten kattmatspåse, vet ni vad jag menar??? Iaf så visade jag en sån, lekte lite med den och sen fick Nicklas hålla henne och jag kastade ut den i skogen och hon fick "suga" lite på den innan hon sedan fick gå till bilen...Jag gick in från sidan och plockade upp den och fortsatte spåret bara kanske 75 meter för att hon verkligen skulle lyckas.

Spajken fick ett osnitslat spår med lite blandade apporter i, dock inga pinnar utan tyg o plast, jag måste verkligen bli bättre på att använda pinnar!!! Hans spår hade väl egentligen ingen baktanke, mer än att jag ville testa att låta han markera apporten men sedan byta och "sprätta" iväg en dutt och på så ätt behålla apporten orörd.

Vi hade bevakningsträning och DIzni fick komma ut och vaa lite målbildsövning i hur man som förare kan stötta hunden, hon var laddad som tusan och sög en vind tidigt och markerade med all önskvär tydlighet, hon markerade samma vind flera gånger, trots omstart...liiiiite taggad kanske. Sen iaf så kom det en tydlig markering på et ljud, och jag skojjar inte om jag höll på att åka med ut i skogen! Herregud vilken markering!! Så skönt att se, en tydlig riktning och en bra påvisning! Det tar vi med oss :)

Spåren blev ju liggande i drygt 3 timmar...men Dizni gjorde det jättebra, hon spårade jättefint och jag "kände igen" hennes spårbeteende, till skillnad från i Södra Vi då det var katastrofdåligt.... Hon har ju inte riktigt viljan att jobba i spåret....den som säger att vi inte testat och tränat kan gärna få försöka, men vi har gått bet totalt på hennes spår, det går kanon vissa dagar och andra dagar vet hon inte ens vad som gäller! Vi har ju gett upp vår tävlingskarriär och satsar bara på "skarp" bevakning och där är det ju sällan långa liggtider, hon går absolut bäst på färska spår....och JA, vi har prövat att lära in äldre spår, men då tappar hon helt gnistan och bara lullar runt i skogen, vilket då gör att jag blir sur och arg och då blir det inte bättre...lika bra att inse att vi misslyckats med hennes spårarbete...Nåväl så kan det gå med fel ras ;)

Lilla Spajken då, ji 3,5 timme var inga större problem...fast han fick jobba!! Det märktes att det var svårt, fast istället för att samla ihop sig och gå i spåret, att använda hjärnan mer än benen så var det ungefär samma beteende som på färskare spår....Nu är han oerhört lättläst så det är inga problem att följa han. Jag fick beröm av Nicklas för att jag verkligen följde han och inte "styrde", inte ofta jag får beröm av kära maken, men ibland så ;)

Han tog upp spåret jättefint och spårade bra till första apporten som han duttade på innan han sedan backade ut och sittmarkerade :) Jag gjorde misstaget att låta apporten ligga medans jag presenterade dutten...dumt! Han bytte dutten mot apporten men kom glatt in och ville kampa, nästa apport plockade jag bort apporten innan jag presenterade dutten och då gick det bättre...learning by doing misstakes! 

Jag hade lagt apport i vinkeln, inga problem, jag hade också vinklat på en stig vilket vållade lite springande, men fortfarande fokuserad och målmedveten och löste det fint, men det var skönt att se att han kan råka ut för svårigheter han också :P 

Sen hade jag gått nedför en slänt och vinklat strax innan ett sandtag och där fortsatte han rakt fram, helt utan reflektion....Men det syntes att han ville ha hjälp, kom in till mig och hade ett mycket förändrat beteende så vi backade lite och han tog spåret igen och markerade en snusdosa jättefint, vidare i sanden och upp på en hästhoppningsbank  där jag sedan hoppat ner, då var jag lite mer "med" men då löste han minsann vinkeln perfekt...trots att den var precis nedanför banken....Jaja, så kan det gå!

Han löste detta helt klockrent och det var skönt att se att han löste svårigheterna utan problem, men han var lite trött när vi var klara...Nicklas uppskattade att det var ca 450 meter långt....

Jag är såååååååååå nöjd med hans spårarbete överlag, en härlig attityd och bara jag sköter mig så spårar han finfint! 

Till helgen är det kennelträff med Askelonsgänget, jag ska vara med fredag till lördag och ska köra bevakning! Kulkul! 

     Tjingeling!  

Kommentarer
Postat av: Anna & Lovis

Du är duktig, du Carolin!

Underbar härlig bild på D & S i "bannern" =0)



Kram kram

2011-05-03 @ 09:24:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0