länge sen......

Ja, herregud vad jag är glad att vi skaffade Spajk i somras och inte väntade till denna sommar, för huvvaligen vad jag kommer vara trött om jag får ett heltidsjobb! Det räcker ju liksom nu....fast å andra sidan så är jag 3 hela dagar på praktiken, plus att jag lägger ca 1 timme varje kväll på att planera de lektioner jag ska ha.... Detta plus de ca 600 sidor litteratur vi ska läsa under varje vecka, plus förbereda redovisningar! 3 timmar seminarium varje måndag....! Ska bli skönt att plugga klart och bara fokusera på en sak och inte skola OCH praktik!

Sen är det ju bevakningskurs och lite annat "grönt" som ska hinnas med....

Iaf så är det skönt att Spajk har vuxit till sig lite och faktiskt överlever utan massor med aktivering varje dag!

Vi har tränat en hel del, inte varje dag, men varannan iaf! Vill för övrigt ha barmark nu så jag kan spåra! Längtar! Jag ska lägga hårda spår på fredag, upptäckte idag att skolgården är hyffsad snöfritt och belagd med grus, så det ska bli kul att testa!

Vi har inte testat någon mer apportering, men vår "lämna"-träning verkar ha gett resultat, han lämnar nu av saker i handen och inte släpper dom på backen.

Vi har ju haft ett annat projekt...vårt fotgående!! Herregud, jag har verkligen slitit och funderat på hur i h-vete jag ska få det bra....han sitter jättefint och med bra position, men att gå har varit totalt hopplöst, han har farit iväg både framåt och i sida och tillslut gått på tvären framför mig...typ...INTE okej! Testat "anslutningar" från sida under gång och klickat när han är rätt. Hållit godis i handen för att få han på rätt plats, vilket inte känns bra då jag varit rädd för den dag då jag tar bort handen....det hittills bästa tipset har varit att belöna utåt, d.v.s han måste vända kroppen utåt för att få godisen, då har han plogat lite mindre iaf!

Men så häromdagen så kom han på att det är vid sidan man ska vara, bara liksom sådär?! Eller så är det bara det att jag har varit envis och inte belönat "fel" sak?? Hellre ett steg med bra position än 10 med fel...så har jag tänkt och därför har vi inte kommit så långt med det. Men nu har vi kommit ut på banan och det går framåt!

Jag har ju testat att köra med extern belöning, men då hamnar han i nån sorts vallningspose vilket jag inte vill ha! Jag kan köra "hitta position" med ex.belöning men absolut inte gå...så det har jag gett upp på. Så nu kör jag klicker och mjukt godis, å så går jag sakta för att ha kontroll på läget :) Tänkte att om han kan rätt position i sakta så borde han ju rimligtvis kunna det även i "vanlig" takt?!

En kompis som har kelpie, Midimys Mysko har sagt något i stil med att: Tänk på att du ska göra rätt från början, för gör du fel är det ett h-vete att lära om, så jag har som sagt varit lite rädd att lära in fel...

Har börjat köra ställande också, han stannar toksnabbt!!! Fortsätter nöta skillnaden på ligg och stå....men båda funkar på avstånd vilket är skönt.

Jag har tränat det med leksak, jag kastar leksaken, han springer iväg och får leka en stund, sen säger jag loss och han släpper, sen kan jag ropa in han, eller säga "ligg" alt "stå" och sen är det varsågod att ta leksaken! Prakiskt :) Kan också köra med två föremål och då får han komma in och byta med mig innan det kommer ett nytt kommando.

Jag har också gjort ett litet "mini-test" av vad som är hans favvobelöning...det var inte planerat, men i går hade jag både en pipis, en dutt och godis med mig ut....han har ju en fantastisk förmåga att komma ihåg var leksakerna ligger, så det är lätt att belöna! Men iaf så låg både pipisen och dutten ute på "planen" och jag hade godis i handen, jag sa fot, hjälpte han lite med handen och han satte sig perfekt, jag sa "bra- varsågod" och visade godisen...gissa om han tog den?? Nopp...han for iväg och tog dutten och kom farande för lite kamp :) Gullekillen :)

Han skulle verkligen kunna träna varje dag...men det är skönt att se att han faktiskt kan koppla av när det inte händer något och bara coola ner!

Vi har börjat med hopp också...problemet är att han vill komma så fort fram till belöningen så han liksom slår i på framsida av bakbenen, hur lågt hinder jag än har?! Han måste lära sig att hoppa lite högt och mindre långt :) Men han är ju lättlärd som få...vi har kanske kört 5 gånger och han hoppar glatt över, utan kommando för han kommer ihåg att förra gången han hoppade så kom det minsann en boll flygande över huvudet, gullkillen!

KÄnns som vi kommit en bra bit på väg mot tävlingsstart..."ska bara" få till en säker platsliggning också, han ligger tryggt och fint, så det är bara att öka tiden på den så sitter den också!

Vi har ju bestämt att kastrera Dizni, så den 11 april är det dax, känns rätt skönt, men samtidigt är det ju ett ingrepp och sövning...men det kommer gå jättebra, känner mig helt trygg med djursjukhuset i Falun!

I morgon är det bevakning igen, kul!!

Sista dagen praktik också, så sen kanske det bli uppdatering lite oftare :)

Det är så kul med kommentarer och glada tillrop i denna blogg, det vore ju coolt om jag kunde ge ut lösenord å så, så kunde folk skriva tips o så direkt i bloggen och slippa kommentera?! Å så kan vi gå in och svara direkt, snacka om utbyte!!! 

Nej, nu vankas det middag här i Fromhem, iaf dom fyrbenta, vi två benta ska ta en liten kvällsfika!

På återseende!  


Kommentarer
Postat av: Jonas

Ja varför inte ett From forum? Jag skulle hänga där ;)

2011-03-23 @ 19:25:34
URL: http://chrigasblogg.blogspot.com/
Postat av: Britt

Ja det var då för väl att du inte väntade med kelpie för då hade du ju inte fått Spajk! Jag tror inte du behöver vara så rädd för att "göra fel", händer allt som oftast men det går att göra om. Däremot kan det vara bra att planera lite innan tror jag, så man har en strategi om förväntat resultat uteblir. Jag får ofta höra att jag provar så "konstiga saker" i inlärningen men funkar det inte provar jag nåt annat. Tex vid dirigeringsapporteringen fick tre av mina träningskompisar sitta i rad med apporterna och det funkade bra. Siri kunde aldrig ta "fel" apport för då försvann den. Valde hon rätt blev det jubel. Blev en kul lek för att lära henne vart hon skulle gå :) Dessutom blev hon väldigt taggad på apporterna vilket tidigare varit en tråksak för henne.

Hoppas vi ses den 11:e och att det är barmark!

2011-03-23 @ 22:05:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0