Söndagsträning!

Ja, ett helt inlägg bara om söndagsträningen!

Dessutom bara med Spajk...Dizni löper fortfarande och då blir vi bara osams om vi tränar lydnad, vi har inte riktigt samma intensitet i träning om man säger så.......

Men lilla Spajk går ju från klarhet till klarhet :) Glömmer såååå lätt att han bara är dryga halvåret gammal!

Började i vanlig ordning med att ta en fika och prata lite strunt, ska komma ihåg att åka dit tidigare på söndag så jag hinner träna lite mer hund :)

Men iaf. efter kaffe och pratet hämtade jag herr S och körde igång, jag körde position i fot, att han själv ska hitta position utan hjälp, med en liten handrörelse är det inga problem, men jag ville checka av hur det såg ut utan hjälp och det var kanon! Hade torkad blodpudding som belöning, det gick hem :)

Vi övade på att hitta position en lång stund, men inte bara hitta själv när han vill, utan man måste vänta på kommando! Sitt stanna kvar, lugnt och fint utan förväntan på inkallning tränade vi också! Har övat sitt stanna kvar lääääänge, och kanske 4 ggr kallat in, men i Spajkenland är det ju roligare att springa än att sitta, så gissa vad det är han skapat minnesbild av????

Vi övade också att från fot göra ett läggande som i platsliggning, inga problem! Han låg fint trots störning av hundar som både skällde och kampade i bitkudde! Jag kan nu gå runt honom, jag kan kliva över han, sitta framför på huk och jag kan hoppa framför han utan att han visar tendens att gå upp. Skönt!

Apport funkade också, hålla stilla läääänge utan tugg är numer rena barnleken :) Svårt blev det dock när det blev en vittringspinne....måste träna på att hålla alla föremål!

Sen blev det en otrevlig liten incident, en annan hund kom farande och ville hälsa, jag tror nog jag lyfte Spajk i ren frustration! Vi nästan sprang därifrån men jag tror inte S hann fatta vad jag räddade han ifrån...usch..JAG bestämmer när och var och OM han ska hälsa på andra hundar och jag vill absolut inte att han ska bli hälsad på utan att vara beredd på det! Nu tror jag inte att S ens hann fatta att det var en annan hund på väg....

Sen tyckte jag Spajk hade skött sig så exemplariskt på träningen så jag skulle belöna med våra pipisar! Våra vanliga pip-kuber som han är van vid och som vi använder här hemma, han gillar dom jättemycket! Men på en lagom nivå och kommer fint tillbaka med dom.

Jag testade att använda dom som extern belöning, funkade bra, men inget jag tror vi ska använda oss av....kan lätt bli fel tror jag då han är såååå snabb...svårt att belöna rätt då och att han tror att det är själva springandet som är belöningen....

Iaf så gjorde jag efter den övningen misstaget att presentera herr fisk!



JÄTTEDUMT!!!!

För snacka om övertänd hund!!! Fast inte så han hoppade, studsade och fjantade, nejdå han försökte mörda fisken med blicken, oavsett var den befann sig! Glöm att få kontakt!!!! Det var BARA fisken som gällde!! Försökte köra extern belöning....men då hade jag stått där fortfarande och väntat på kontakt...jag försökte stoppa den i fickan och öva gå-position....nix, då låg han på tvären framför mig....jag gick och la den i väskan igen....ja, då blev ju liksom hela väskan belöning! En DUM idé helt enkelt!

Nej, ingen mer fisk i Spajkenland!

Annars körde vi en del social belöning, att få go crazy och tokgosa med matte var en schysst belöning! Att puttas och att få studsa är annars också en bra belöning...här behövs inga köttbullar alá de lux här räcker det med ett glatt kropps-språk!

Vi lyckades "av-tända" fisken och återupptog träning med koncentration i fokus, läggande under gång fast inte på tävlingssätt utan bara själva övningen att lägga sig från gående! Att ligga kvar är ju inga problem!

Ja, vid det laget var klockan mycket och vi hade hållit igång en bra stund! Så det var dax att åka hemåt, det första han gör när vi kommer hem är att fullkomligen rusa in i huset, dra ett par varv, studsa på Dizni hoppa på Nicklas och komma farande ut igen?! Hade hoppats på en liiiite trött hund, vilket han blev när jag lugnt och fint berättat för honom att just detta att springa runt, studsa på en oskyldig Dizni inte är okej, då tittade han på mig med en blick som sa "du är f-n knäpp på riktigt matte, men okej jag lugnar mig väl då" sen lade han sig under tv-rumsbordet och somnade :)

På återseende!


Kommentarer
Postat av: Lina

Haha, det kostar 40:- att få luggen klippt, så det tycker jag det är värt för att slippa göra det själv och riskera klippa snett. Inte min starka sida direkt... :)



Och grönt är ju inte bara en SKKfärg, så jag fortsätter gladerligen att bära den! ;)



Kram!

2011-01-19 @ 10:24:26
URL: http://www.linaleverlivet.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0