Bevakningsträning & Snöbus!

Nu var det några dagar sedan jag skrev....Vi har hunnit avverka två kanonbra bevakningsträningar, en själva och en med "gänget" Mest såklart signalövningar, han är såååååååååååå duktig, sitter lugnt och fokuserat vid sidan. "Hittar" ljudet snabbt och springar rakt ut till figgen och kampar järnet!! Störs inte av att jag kommer fram utan är helt engagerad med figgen. I onsdags var det nya figgar, för honom helt okända men det var absolut ingen skillnad i hans engagemang.

Dessutom så var det mörkt i skogen vilket kunde blivit problem, men icke! Han fokuserade på ljudet, och sprang målmedvetet ut från appell-planens belysning och ut i mörka skogen och kampade finfint! Vi hade bra figgar som engagerade sig, jätteviktigt!!!

Vi hade en "rund-slinga" där vi gick tillbaka med varandras hund, också det utan problem, lite flamsig med den tillfälliga föraren, men efter tillsägelse funkade det kanon.

Han har kommit in i en period av "jag-testar-och-ser-vad-som-händer-om-jag-inte-lyssnar" En annan variant är "jag-studsar-och-far-omkring-jätte-jätte-mycket" INTE OKEJ!

Han flamsar lite, men när det krävs koncentration så är det full fokus som gäller, och när han flamsar iväg så kan jag lätt få honom lugn genom att styrka honom lugnt och är noga med att i träning hålla en lugn och fokuserad nivå!

På promenad så är det inte okej att springa jättefort och springa rakt på Dizni, som i godan ro går lugnt och fint i kopplet....så numer kommer han i rasande fart och viker av en mikrosekund innan han krockar, lite "luften är fri, luften är fri" Men sålänge han inte krockar in i henne är det helt okej, han vet sååååå väl vad som gäller! Så han sätter upp världens speed, studsar förbi och upp på nån snödriva eller så. Så himla full i bus liksom, och glimten i ögat, lite lagom busigt sådär! Han skulle lätt kallas för klassens pajas! Lite busig blick, håret lite lagom rufsigt och massor massor med spring i dom jängliga benen, redo att palla äpplen ur vaktmästarns trädgård, typ! 

Idag var det kallt igen, drygt 10 minus, men jag gav mig ut i skogen ändå! Men kameran i högsta hugg, redo att testa lite inställningar, hade planer på att köra manuella inställningar rakt av, men tji fick jag! Toksvårt, så för att få några bilder över huvudtaget så fuskade jag lite på slutet!  

Ja, ni kan ju gissa vem han har fokus på.......


Sööööööt!!


Fullt ös i snödrivan!


Inte stördes han av ett litet snör framför ögonen?!


Snyyyyyyyygg, eller?????


Kolla blicken!





Studs i snödrivan!


Varför hålla I bollen???


Fröken fick också leta boll!


fina öron :)


Bollen lever farligt......


Jihuuuu!


Ja, det var nog allt för nu, på lördag är det bevakningsträning igen och såklart träning i hallen!

Jag närmar mig termins-slut och kommer ha en veckas glapp mellan kurserna, så då ska vi ta igen all ute-tid vi missat! Är så sugen på att vara ute lääääääänge! Uppletande, lite hårda spår och bevakning, ska bli så kul! Så är någon sugen på att träna eller hitta på nått kul så är jag ledig fr.o.m. 19:e till den 26:e!

På återseende!


Kommentarer
Postat av: Jonas

Hi hi! Jag kännde igen mycket i din blogg denna gången, Speciellt "jag-testar-och-ser-vad-som-händer-om-jag-inte-lyssnar" en period som även min hund är inne i ;) Kul att det går så bra med träningen och fotandet. Fina hundar! Men har all spink flyttat söder ut?

2011-01-14 @ 14:50:06
URL: http://http://chrigasblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0