Vilken dag!?

Jaha, nu har JAG tagit befälet över tangenterna igen, efter att Spajk tillfälligt lånat dom ;) Han tackar för de kommentarer som kommit och säger minsann att hans inlägg fått fler kommentarer än mina......!

Dizni är lite sur för att han kom ideén att sno bloggen, så vi får väl se om hon också snor bloggen nån dag!

Igår var det en vanlig torsdag på min VFU (verksamhetsförlagd utbildning) torsdag innebär utedag!
Något jag gillar skarpt, såklart!

Dagen till ära var det lite väl kallt.....-24 grader när jag kliver upp vid halv sju....OJ tänkte jag då, hur sjutton ska detta gå?? Samling var bestämt hit till Stiftsgårdens parkering till 8.30, barnen dök upp, mer eller mindre välklädda! En del ungar (ja, jag kallar dom för ungar, fast i en positiv bemärkelse, inte alls som i skit-ungar, utan mer som i gull-ungar) var klädda som jag kan tänka mig att våra barn kommer vara klädda :) rejäla, välsittande kläder lagom stora kängor, en bra mössa och tumvantar! Sen fanns det ju såklart motsatsen också.... Vilket visade sig senare på dagen att vissa frös, vissa frös inte!

Vi började dagen med att gå till smådjurshuset och titta på smådjur, leopardgecko, sköldpaddor, leguaner, ödlor ORMAR och andra mer eller mindre läskiga saker! Jag förhörde mig NOGA var ormarna fanns...är ju hyffsat rädd för ormar, så jag gick en liten omväg för att slippa titta på dom!

Vi klappade en stor sköldpadda, en chinchilla och så en lilatungad ödla, en minivariant av dom varaner som finns på galapagosöarna!

Efter smådjur var det slädåkardax, Karin kom med sin travare Gala och vi lastade in alla ungar i släden, stoppade om dom med filtar och plädar och styrde mot Siljans is. Solen strålade och temperaturen hade stigit lite och visade typ bara 15 minus :)

Vi fikade i solen, ungarna lekte och stojjade och vi vuxna förberedde grillen och medans grillglöden blev klar var det slädåkning på Siljan, i strålande sol och med gnistrande snö!! Vykortsvy är ett passande ord!

Grillad korv och mer fika, sen började stora frystimmen, jag tror alla frös mer eller mindre, vantarna började bli sådär lagom fuktiga, ungarna är trötta i benen efter att ha pulsat i snö, fikat är slut och all energi går åt till att smälta maten i magen....!

Det är ungefär DÅ jag upptäcker att ungarna andas i sina vantar och sen tar på sig dom??? Jag frågar vad dom håller på med, och dom svarar glatt: Mamma gör så!?!?? Men hallååååååååååååå?? Vet inte alla människor idag vad det är som kommer ut ur munnen när man andas?? Jo VATTEN! Och detta vatten, fast då i ång-form blåser man in i vanten, vad händer med vatten i minusgrader? Jo, det blir TOK-KALLT!! Jag svär inombords över föräldrar och förklarar för ungarna vad som händer när man blåser i vantarna! Jag har förberett ett experiment som ska visa vad som händer som tydligt visar att det blir is i vanten efter en stund....!

Eller är det bara jag som vet att det är ånga som kommer ut ur munnen när man andas??
Jaja, ska bli kul att testa experimentet!

Nu sitter jag i soffan och laddar...... för utställning :) Hoppas på sista certet såklart, men med de nya reglerna så får vi se hur det går! Jag är inte ens säker på att få ett excilent på henne.... Spajk vet jag inte heller, men JAG tycker han är snygg! Det är ju en hanvalp till, så vi är iaf två :) Håll tummarna för att den har ett kennelnamn som börjar på nån bokstav efter M....har ingen lust att försöka få honom att trava efter en annan hund....

Hoppas ni håller tummarna för oss!

Jag rapporterar i textform när jag kommer hem igen, men vem vet, kanske en bild eller så dyker upp innan!

Så på återseende!


Kommentarer
Postat av: Angelica

Ja, det är ett mysterium..



Hoppsan, då är Grimm INTE ifatt Spajk då! Får se om dom blir lika stora som vuxna, eller om Grimm blir mindre..



Lycka till imorgon!

2011-02-25 @ 15:10:02
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Linda

Håller tummarna att de går bra för er! :D

Hehehe, min schäfertik Crossy skulle kunna gräva ner sej till kina om de vore så ;)

2011-02-25 @ 19:12:07
URL: http://tandattacken.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0