som omväxling kommer lite bilder :)

Ja, nu kommer lite kompensation för alla inlägg utan bilder!

Fick igår ett infall och hämtade ett lakan, kameran och stativet och tänkte leka lite fotograf, resultatet blev inte sådär jättebra, men håll tillgodo!

Dizni blir nästan alltid bra på bild....men Spajk inte riktigt blir lika bra, dels är han inte stilla, vilket är helt naturligt, men sen blir det så skumma färger...Jaja, jag får väl helt enkelt lära mig!





Nu kanske ni tycker: Men det är inga skumma färger?! Nej, inte nu längre :)
Jag har ökat lite kontrast och minskat lite på ljuset.....!



Finaste Spajk!

Nu kommer här lite skryt så ni som inte gillar det får hoppa ner en bit ;)

Vi går ju valpkurs nu, bestämde oss tidigt för att göra det, något vi inte ångrar! Dels har vi bra instruktörer, dels är det ett roligt gäng! Men huvudsaken är ju att Spajk får en hel del matnyttig träning! Det är ju så kallt ute så alla 9 hundarna är med inne i stugan, en del klarar sig bra, en del mindre bra....Spajk sköter sig mycket bra, ligger coolt ner och tittar sig runt, inga lekinviter eller andra dumheter.

Ute på planen är han äckligt fokuserad ;) Jag kan utan problem släppa kopplet och jobba med båda händerna, han skulle nog inte komma idéen att springa till nånannan! vi övade sitt stanna kvar och då råkade det komma en hund lös, Spajken som råkade vara närmast satt som ett tänt ljus, tittade lite på hunden men insåg att matte sagt sitt :) Helt fantastiskt duktig! En svårighet jag upptäckte att han hade svårt med var att sitta när jag vände ryggen åt honom, så det tränade vi på och efter lite övning så gick det bra, här hemma idag kunde jag gå ett varv runt honom och han satt fint.

En annan underbar grej med honom är att han svarar på alla typer av belöning! Mest kör jag godis, men ibland kör jag med kong i snöre som belöning funkar minst lika bra! Brukar köra lite förbud/varsågod med kongen, sitta med ögonkontakt, jag släpper kongen och han får vänta på ett varsågod. Han är tokduktig trots störning av andra hundar.

En grej jag/vi märkt är att vi kan köra godis kanske typ 10 ggr sen ser man liksom på hela han att han blir alldells prillig och liksom blir som en bomb som måste få brisera, så då kör jag lite kong och sen tillbaka till godis, och då funkar det igen, jag tycker det är bra, men jag vet inte?!

Vi tränade inkallning också, på valpvis, med en instruktör som höll Spajk och jag gick bort och kallade in...gissa om han kom som ett skott?!??? Det var långt ifrån alla hundar som kom när matte/husse ropade, men Spajken kom som ett skott såklart!

Att ligga när det är 10 grader kallt o snö är kanske inget man övar, men går man kurs så gör man! Inga långa stunder att ligga i snön, men han har inga problem med att ligga trots snön, skööönt!

Nu är det slut på skrytet, i allafall för denhär gången :)



Här har vi avdelningen mnisslyckade men rätt roliga bilder :)



Å så lite mer skryt, men nu om Dizni :)

Vi var till veterinären igår, hon har en liten förändring på bringan, typ som en vårta som jag ville kolla upp. Det var ingen fara utan en ofarlig hudförändring. Jag passade på att få en veterinärbesiktning för att kunna höjja henne i försäkring. Det var en rätt rejäl besiktning, kollade halsen och ögon/öron, kände igenom hela kroppen och böjde o sträckte alla muskler o leder. Dizni uppförde sig jättefint så klart! Fick beröm av vet. som uttryckte: Ja tänk om alla rottisar som kom hit var lika trevliga....:)

Vid genomgången av musklerna fick jag beröm för hennes fina muskler, vet. sträckte låren och sa: Det märks att hon tränas med, hon är jättefint musklad :) Det värmer såklart ett matte-hjärta!!  



En närbild på lilla frökens morrhår :) Som är utmärkta att kittlas med....



Fina fröken D :)



Å så som avslutning lite bilder där jag lyckats fånga båda på samma bild!





Tjusigt värre!

Det var allt för nu, håll tillgodo :)


Kommentarer
Postat av: Angelica

Jag pluggar (ren) lingvistik med biämne jämförande indoeuropeisk språkforskning. I min C-uppsats undersöker jag hur de svenskans tre mentala verb tänka-tycka-tro realiseras i spanska (long story short). Kul, så du ska bli lågstadielärare? Syrran är sugen på att läsa till det med start i höst, om hon inte fortsätter med sociologin. När blir du klar?

2010-11-26 @ 21:50:10
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Angelica

Fina bilder förresten. Spajk ser ut att vara lite mer långnäsad än Grimm, men det kanske bara är bilderna som luras?



Dizni är jättefin! Är mer eller mindre uppvuxen med rottisar (min moster har ägt och tävlat på hög nivå), och tycker de är underbara hundar (iaf dom jag träffat, som varit resultat av bra avel, men underbar mentalitet och såå mysiga hundar :)

2010-11-27 @ 11:54:22
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Hanna

Fina bilder! Och skryt är alltid ok :) Om du känner att bilderna är lite ur färg så kan du prova att lägga på ett blått fotofilter för att få den lite vitare. Ett litet tips från lilla mig bara. Nu ska jag skriva en mening till på tentan. Kram

2010-11-28 @ 12:38:08
URL: http://tanthanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0