Så var det avklarat :)

Vår utställningsdebut!

Jag är mycket nöjd, resultatet var faktiskt inte så viktigt, jag var mest nervös för hanteringen och tandvisningen...men domaren var jätteduktig! Gunilla Skallman var det som dömde och hon var sådär bestämd med hundarna och höll inte på att fjäska o grejja utan med ett stadigt grepp kollade hon tänder och kände igenom honom! Passade oss kanonbra!

Spajk travade så fint i ringen, jag gick i raska steg och han pinnade på så fint framför mig i kopplet :)

Det var ju bara vi i valpklass....men att vara ensam i en klass betyder inte att man per automatik får ett HP, men det fick vi :) Å som enda valp blev vi ju BIR-valp och fick vänta lääääääänge på finalerna....vi hade katalognr 1 och var klara i ringen typ 9.05! Finalen började typ vid 15, så det blev en låg dag som Spajk klarade med glans, fast att sitta i buren var tråååååkigt, bättre att vara ute o se omgivninarna!

Vi träffade en hel del kändisar och stiftade bekantskap med en halvbror till Spajk, Meringas Herugrim alias Simon som minsann sopade hem CERT, BIG-5 och som kronan på verket BIS-3 i bästa bruksmeriterade!! Stort grattis!

Vi träffade också Annette från Primtorpets kennel som vi tittade på valp ifrån, kul att få ett ansikte och en pratstund med folk som man bara haft mail och telefonkontakt med.

Snälla Annette mailade också bilder från dagen, håll tillgodo!

Här är vi i ringen....tycker han stod förvånandsvärt stilla ;)

Foto: Kennel Primtorpet

Här har vi fått våra rosetter :D Återigen är hans svans suddig på bild?!

Foto: Kennel Primtorpet

Här kommer kritiken:
5 månader gammal hanvalp. Fint uttryck. Huvud med bra detaljer. Välbyggd. Behöver naturlig utveckling. Ännu slarviga rörelser. Trevligt temperament.

En finfin kritik tycker jag!!! Att han behöver naturlig utveckling är ju inte så konstigt...läste lite andra kritiker hon skrivit och i jämförelse så är hans riktigt bra!

I gruppfinalen var jag jättenervös för hur det skulle gå att trava med han OCH en massa andra hundar, men vi fick gå sist då vi var minst och det klarade vi jättebra! Det var 6 hundar i gruppfinalen och vi knep en fin 3:e placering!!! Mycket nöjd! Hunden som vann gruppen vann och valp-BIS så det känns okej att bli slagen ;)

Spajk med hans första egna rosetter :)


Han skötte sig som sagt utmärkt hela dagen, taktiken "vi löser allt med lekinvit" funkade rätt bra :) Inget skyggande eller fjantande, han strosade runt i körhuset som han inte gjort annat! Sååååå skönt och jag är mycket stolt över hans uppträdande under dagen, det blev som sagt låååånga timmar från 8 till strax innan 16 innan vi var klara!

Bakandet av tuttll då? Det finns det inga bilder ifrån....det gick så effektivt att baka så jag hann inte ens tänka på att fota?! Men nu har vi iaf knappt 30 finfin tuttul-kakor i frysen att smaska på framöver, misstänker att en stor del går på export söderut ;) Det var verkligen jätteroligt att baka, kavla och nagga och inte minst grädda! Det blev några trevlig timmar i bagarstugan tillsammans med Anna-Britta som jag snabbt utsett till min mentor i tuttulbakning!

Under själva degtillverkningen var jag dock mycket tveksam till om den konstiga sörja jag lyckats få ihop skulle kunna förvandlas till något ätbart!? Men rackarns så gott det blev :) Nära och kära kommer tids nog att få smaka!

Inträdesprovet till bevakningskursen var också en trevlig företeelse, trevliga hundar och vettiga ägare, alltid en lovande början!

Nu ska vi återgå till firandet av "husses dag" som vi ju firar i Fromhem i brist på barn....!

På återseende!

Kommentarer
Postat av: Britt

Där ser du att han växer i öronen snart ;-) Fina pojken! Grattis!

2010-11-14 @ 21:55:48
Postat av: Maria N

Vittra hälsar och grattar brorsan till en toppen debut. Bra jobbat!! //Mia o Vittra

2010-11-15 @ 08:56:05
URL: http://miaovittra.blogspot.com
Postat av: Anna Nygårds

Grattis igen till Ssssssssnygg-Ssssssssspajk! Hallen i Kungsör var kanonfin.Kan jag varmt rekommendera./ Anna

2010-11-15 @ 17:07:32
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0