En snabb uppdatering!

Det är så tradigt att bara skriva om hundträningen....spåret och påvisningsövningarna, men det är ju det vi ägnar mest tid åt just nu?!

I går spårade vi 450 meter, 3 vinklar, en vägövergång och så ett par traktorvägar, 3 föremål och dessutom ett upptag! Upptaget ingick inte riktigt i planen.....jag hade bara lite dålig koll på var jag gått och vips så har Spajk visat exakt var jag gått...ett klockrent bakspår som efter en halv meter vändes av sig självt till ett finfint upptag åt rätt håll!! Jag höll på att få en mindre chock när han tog upp bakspåret och hann tänka: Vad fasen gör jag nu? Å ungefär då vände han åt rätt håll :)

Vägen var svår....där fick jag hjälpa han över men på andra sidan tog han upp det som inget hänt, traktorstigarna var inga problem, liiiite fundersam när han kom ut på vägen men fortsatte sedan över utan problem, vinklar är inga större problem heller! Föremålen tar han jättefint och leker lääääänge med, men så fort leksaken försvinner så tar han självmant upp spåret igen! Har nu börjat lagt på kommando: Spår! Å ögonkontakt innan han får ge sig iväg!

Han har ett behagligt tempo i spåret, lagom fort för att hinna med och utan stress :)

Dizni har spårat hårt underlag, hon gick som en liten dammsugare! Finfint såg det ut, hon var så fokuserad på spåret att hon inte ens märkte att Camilla gick med bredvid mig...Camilla som normalt brukar hälsas på med hopp och skutt o massa flams! Ska lägga längre spår åt henne så hon får något att bita i! Nu hade spåret legat i två timmar i regnväder, så det finns mer att jobba på! Har lagt apporter i vinklarna för att "få ut" henne i vinkeln och inte fuska...har funkat kanon!

Påvisningsövningen är för er som inte är så insatta början till markering av fig på patrullstigen, en tydlig minnesbild av en rolig fig i skogen ger en markering som är så tydlig att t.o.m. en blind kan se den! Minnesbilden har Spajk redan klart för sig, nu återstår bara att fundera på om vi ska ha sittmarkering på figgarna....Tål att funderas på!!! Jag är nästan bestämd på att vi ska ha passiv-markering i spåret....Han har visat lite tendenser till att gärna vilja backa några steg, sätta sig och stänga munnen när vi leker med föremål inne, så redan där har vi ju en bra början! Har uppfödaren månne några goda idéer???

Vi har också testat hans intresse för att leta efter föremål, en övning vi gjort i veckan är uthållighetstest....Jag höll Spajk som fick synretning på Nicklas som gick och gömde en dutt bland några småtallar typ 5 meter bort, jag släppte Spajk som letade finfint och kom tillbaka med dutten, vi gjorde samma sak igen  med samma resultat. Tredje gången finns det ingen dutt och då får man ett litet bevis på hur uthållig hunden är att vilja leta....När Spajk letat i nästan 1 minut smög Nicklas dit med dutten och Spajk fick hitta den :) Duktig kille!!!

Dizni fick inte göra den övning, för vi vet att den inte funkar på henne...trist med sant!

Spajk har också hunnit med att vara förevisninghund på vår allmänlydnadskurs, vi visade belöning enligt fyrklövern, social belöning, godisbelöning, boll-lek och kamp, han funkar ju på alla fyra, så han klarade förevisningen galant :) Dizni fick visa hur man sitter kvar fint i bilen, vilket hon såklart klarade galant :)

Det är en härlig kurs med ambitiösa deltagare, så jag ser fram emot nästa tillfälle!

Nu i helgen blir det lite turistande och en sväng till körhuset för att kolla agility-tävling!

På återseende!

Kommentarer
Postat av: Angelica och Grimm

Usch så hemskt! Nej det kan absolut inte vara roligt, varken för Zai eller matte. Tur att valpar i regel är anpassningbara och med bra läkskinn. Utom Grimm då som på måndag ska till veterinären för tredje gången med sina ögon...



Angående längre lina: Jag beslutade igår att gå tillbaka till koppel i spåret, han verkar bli för ofokuserad och slarva bort sig om han har för mycket spelrum..



Grimm skiter (liksom Sami) högaktigt i leksaker när han spårar (se bild :P), men godisburkarna stannar han faktiskt för och kraffsar på, och äter upp allt godis. I största allmänhet är han mer intresserad av godis än lek just nu, vi jobbar på det, men vet inte hur mycket jag kan "kräva" att han ska kampa och grejja med alla tänder på trekvart..

2010-11-06 @ 08:51:15
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Maria D

Nej uppfödaren har inga idéer på markeringssidan. Jag kan helt enkelt allt för lite när det handlar om bevakning :-(

2010-11-06 @ 17:49:15
URL: http://www.meringa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0