Sååååå nöjd!!!

trots att vi "bara" blev godkända på lägre-spår igår!!

Jag har ju haft problem med vårt spårande...jag litar inte på henne utan vill gärna styra henne, trots att jag vet att det är hon och inte jag som kan spåra.....Men det är inte lätt när vi gång på gång gått på massa nitar i spåret och hon spårar än det ena än det andra, men inte det hon ska!

Jaja, tävling på hemmaplan gör ju att det liksom inte finns några undanflykter, det är bara att ställa upp! Sagt o gjort....

Jag drog startnr. 3, ett perfekt startnummer! Hyffsat tidigt spår vilket innebär lite längre vila mellan spåret och lydnaden.

Hemmaplan innebär ju kända skogar, så jag var inte nervös att gå vilse, inte för att jag någon endaste gång i mitt liv gått vilse, men nån gång ska väl vara den första!?

blev avsläppt vid mitt spår och det blir lite väntan innan domaren kommer, dom anländer och det är såklart massa folk som Dizni känner, så hon blir överlycklig :) Jag styr upp henne och sätter henne vid spårstarten och frågar om det bara är att släppa på...har ju liksom ingen koll....!

Jag släpper halsbandet och säger: Spår!!! Och iväg stack hon som en liten raket?!? Tar upp spåret klockrent, slår lite åt båda hållen och fortsätter sedan i spåret! Snacka om kanonupptag! Betyget blir mycket riktigt 10-10 av domarna!

Vi spårar på och hon plockar första pinnen, vinklar fint till vänster, plockar andra pinnen och fortsätter rakt fram, vinklar höger, plockar tredje pinnen! Efter 7 minuter har vi plockat 3 pinnar, så vi höll ett bra tempo! Jag betämmer mig där och då för att oavsett hur detta slutar så ska jag vara MYCKET NÖJD med henns jobb!

Spåret fortsätter framåt, över ett hygge och vinklar sedan höger i hyggeskanten, men inte några pinnar?!?! hmm... jag inser att något hänt och jag tittar på klockan...20 minuter hade gått av våra 25...Skit också! Vi kommer ut på vägen vid grannspårets bilar....inge slut :( Jag använde min mänskliga logik och skickar henne helt enkelt på ett "sök" tillbaka mot vårt upptag, och lilla fröken går klockrent på slut-pinnen!!! 3+slut....jaja, vi kom iaf runt spåret inom maxtid, vilket var ett av dagens mål.

Jag frågar spårläggaren om han gått över hygget, men han vinklade precis när han kom ut på hygget...jag som ändå hade sån koll just där, för att se om det var vinkel där eller inte...men tji fick jag! Där missade vi säkert 3 pinnar som låg på en lång raksträcka tillbaka mot vägen :( Sen klev vi över nån pinne inne i skogen också, men strunt samma!

Jag blir lite orolig för att någonstans i bakhuvudet har jag för mig att man måste ha 4+slut för att få betyg på spåret...så det blir x antal minuter ovisshet innan jag är tillbaka på klubben och lusläser regelboken men hittar inget som säger hur många pinnar man måste ha?!?!

Tillbaka på klubben har solen stigit och det är bastu-varmt på planen....vi börjar med platsliggning, 6 av 9 har kommit runt på spåret, men bara 4 ska lägga platsliggning. Vi lägger ner i denna stekande sol och nästan direkt vi gått iväg är det en hund som sätter sig upp....innan första skottet går den upp till hunden bredvid, domaren bryter...Dizni ligger bredvid den hund som blir "påhälsad" men ligger ändå kvar tills jag kommer fram!!! Så skööööönt!!!

Vi 3 som är kvar lägger om....1:a skottet, inga problem, sen helt plötsligt sitter fröken upp?!?! Jaja, det blir ju betyg iaf, bara hon sitter kvar! Det kliar bakom örat samtidigt som det andra skottet smäller, jag tänker för mig själv, antingen lägger hon sig ner efter kliandet, eller så ställer hon sig upp.....

.....hon ställer sig upp?!? Skit också!!! Hon står stilla, tittar inte på nån annan hund, men min hjärna går på högtryck!

Jag inser att hon kommer inte att stå stilla i 3 minuter utan att börja gå runt och hitta på tok, så antingen ska jag locka på henne, eller så ska jag försöka få henne att lägga sig ner?! Jag slänger en snabb blick på domarna som inte alls tittar på mig, så jag försöker med all vilja i hela världen att få henne att lägga sig ner, mimar "LIIIIIIGG" allt jag kan, tillslut gör jag ett handtecken och då går hon några steg emot mig och lägger sig sedan ner igen!!! Snacka om nervpärs!

en femma i betyg eller noll, det är frågan?!?! Betyget är ju rätt avgörande då vi inte har något kryp...jag antar att det är en nolla, då hon både suttit, stått och gått. Så döm om min förvåning när jag får 5-0 i betyg!

Sen är det budföring i bastuvärmen, jag inser att vi nog inte klarar någon uppflyttning, så jag säger till mottagaren
att hon får locka rejält på henne om hon är tveksam, dels med tanke på värmen och vår missade platsliggning.

Dizni börjar med en snabb trav...minskar till långsam trav för att sedran skritta snabbt, då börjar mottagaren tjoa på Dizni som då ökar till galopp :) Tillbaka till mig är det snabb trav som gäller som avslutas med lite galopp de sista metrarna. Betyget blir 5-6...men bättre än två nollor iaf som hade blivit resultatet om inte mottagaren gjort något alls....

Sen då lydnaden....jaja, det är inte mycket att säga, gassande sol är inte vår grej, så hon var sååååå seg! Gjorde det jag bad om, men mer var det inte! Vi nollade framförgåendet, gick ut åt ena hållet, men på tillbakavägen kom hon på att hon skulle gå till publiken istället. 

Apporten är det ett under att hon ens gick ut! Hon travar ut, och vänder om i skritt och kommer tillbaka, men hon tuggar iaf inte ;)

Jag gav mig INTE, vi skulle ta oss igenom programmet, kosta vad det kosta ville! Jag sket fullständigt i vad folk tyckte!

Det slutade med ett godkänt betyg, och bara 12 poäng från uppflyttning på specialen?! Trots bara 3+slut och en kass budföring!!

Lydnaden vet jag att vi har, om det inte är bastu....! Nu ligger vi i hårdträning inför hösten, då ska vi sätta krypet också, så har vi lydnadsuppflyttning också! 

Men, oavsett resultatet är jag är sååååå himla glad över vår prestation!

 - Vi kom runt spåret och jag litade på henne! Dessutom med 10-10 på upptaget!

 - Hon sprang på budföringen, om än med lite hjälp!

 - Vi tog oss igenom lydnaden, trots värmen!

Hon kämpade så fint, men finns inte viljan att vara matte till lags, då är det svårt att prestera....

Ja, nu väntar lite slutspurt i skolan, så förmiddagen idag har jag tillbringat ute på en filt, läsandes litteratur :)

        På återseende!!!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Kul att du är nöjd med tävlingen!!! Man ska ju inte titta på poäng utan på vad man faktistk presterar. Svårt men otroligt mycket bättre. Hur går det med söket.

2010-05-31 @ 13:20:21
URL: http://www.tjw.se
Postat av: Anna Nygårds

Duktiga ni är, huvudsaken man är nöjd själv. Det är ju bara vi som vet vad vi har i kopplet och egentligen kan bedöma prestationen. Super attt hon hittade tillbaka till "sitt" spår och hittade slutpinnen ju. Nu är vi på banan igen (skapligt ialla fall) dansar inte fram drekt, men var till klubben igår och tränade. Ha det gött! / Anna

2010-06-01 @ 18:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0