lite blandat....

ja, lite blandat smått o gott....

Lördagen ägnades åt lydnadstävlingar i körhuset, som vanligt mycket trevligt! Vi är ju bortskämda med beröm för våra tävlingar, och detta var inget undantag :) Tror det tog 15 minuter från sista tävlande gick av planen till det var prisutdelning! Så ska det se ut :)

För er som inte är så insatta så brukar det vara så att det är en gemensam prisutdelning efter att ALLA tävlande kört sitt program, är då första start klockan 8 som vi hade i lördags och sista tävlande gick av planen ungefär vid klockan 12, då är det drygt att sitta och vänta, första klassen hade tävlat klart redan klockan halv tio och att då behöva sitta och vänta tills alla är klara är så tråkigt och dumt! Argumentet för att ha prisutdelning sist var att då blir det ju publik som stannar hela tiden och det är ju mest rättvist för de tävlande, men hur tänker man då som arrangör?? Är det en bra publik att ha ett gäng sura tävlande som inte vill annat än få sitt resultat och åka hem?

Är det inte bättre att låta dom som vill åka hem med sitt resultat, de som hade tänkt stanna stannar ju även att prisutdelningen är klar?!? Jag själv åker aldrig på tävlingar som har prisutdelningen sist...det tar ju banne mig hela dagen, å så har man kanske dessutom en bit att åka! Nej, fram för fler klubbar som sätter dom tävlande i första hand! Vi har dessutom alltid olika samlingstider för de olika klasserna, allt för att slippa väntan. Nu när det dessutom är vinter och kallt vill man kanske inte ha hunden i en kall bil. Det var en ganska liten tävling nu, bara 35 starter....så vi hoppas på många anmälningar till våra tävlingar den 5-6 februari, chans till finfina poäng i två dagar :) Vill man dessutom ha tips på bra boende så är det bara att höra av sig, ev. uppfödare som kommer o tävlar kan få inkvartera sig i vår källare ;)

Söndagen var det uppstart av bevakningskursen, verkar vara ett ett gott gäng! Jag o Nicklas ska ha två Lapska vallhundar som adepter, en intressant ras som vi ska se till blir dom bästa Lapska vallhundarn på bevakning som Sverige någonsin skådat! En utmaning helt klart, men nog fasen ska vi lyckas!

Spajken kommer få sin beskärda del av träning också, likaså Dizni!

Söndagkväll var det som vanligt träning i körhuset, Spajken skötte sig exemplariskt! Kampade jättefint och vara fokuserad och koncentrerad. Liiiite svårt att ligga platsliggning när hundar kallas in bredvid, men är man bara 5 månader så kanske man inte riktigt ska ligga stilla då??  Annars låg han lungt och fint på plats, jag berömde såklart med både godis och röst! Lite sitt stanna kvar och lite inkallningar, har bestämt att inte kör så mycket inkallning, bättre att han får ett tryggt "kvar-kommando" han kommer som ett skott när jag ropar, så det behöver vi inte träna på....träna ingångar gör vi utan sitt-kommando, så det jobbar vi också på! Han har helt klart fattat att det är på vänster sida man ska vara och att man ska sitta tätt mot mattes ben, men han vet inte riktigt att det är "fot" han sitter :) Men det kommer!

Han är så gott som hela tiden lös i körhuset, han springer ingenstans och är förvånandsvärt ointresserad av underlaget?! Han hälsar på folk när han får, annars är han mest intresserad av kampen eller frolicarna i fickan :)

Dizni fick såklart en stund i körhuset hon också, jag måste banne mig bli bättre på strukturera mina träningar, hade inte ens med mig en apport igår! Körde rutan utan koner, vilket inte var så lätt... Men något vi har lyckats med är inkallning med ställande, satan vad snabbt hon stannar?! Kul att något verkar fasta iaf :) Hon vet så väääl att belöning brukar ligga bakom henne, så även om det inte finns någon belöning så vänder hon bakåt när jag berömmer! Då gäller det att jag snabbt som tusan springer ikapp henne och ger henne belöning!

Idag har dagen ägnats åt städning, i morgon kommer Hanna på besök och på onsdag kommer Anna också, så då blir det fullt hus! Vi har "inne-dagar" på högskolan så då passar vi på att umgås lite även på kvällarna. Nu blir det alltså skola på riktigt några dagar, kul att träffa folk som jag normalt bara hör rösten av.

Spajken ska för första gången vara själv lääänge, eller iaf 3-4 timmar...vi är ju lite bortskämda med att jag är hemma, nu tror jag absolut inte det kommer bli några problem, han har skött sig jättefint de gånger han varit själv förrut, tro nu inte för allt i världen att han inte varit själv, för det har han varit!!

Hade en hund på allmänlydndskursen som aldrig varit själv, inte ens när ägaren var på toaletten var hunden själv utan den var med inne på toaletten, jag undrar bara hur man tänker då???

Ja, nu blev detta ett inlägg utan bilder...men håll tillgodo ändå!

Jag hoppas ni kan se ett filmklipp här under, jag är en stor fan av vinterstudion! Jag hittade ett klipp när André Pops utmanar Magdalena Forsberg på skidskytte! Jag skrattade så jag storknade åt Andre´s skidåkartalanger...vi ligger på ungefär samma nivå kan jag meddela.....



Själva duellen kommer en bit in i klippet, så spola fram en bit!

På återseende!


Kommentarer
Postat av: Camilla o Lennart

Ojojoj de är ingen liten utmaning ni ger er på ;)

2010-12-06 @ 19:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0