Nu är det bestämt!!!!!

....vad han ska heta :)

efter mycket om och men och en hel del funderande och tänkande, googlande och diskuterande! Tror nog vi engagerat ett hundratal personer med vårt namnjagande....hela Stiftsgården har tänkt runt ett vettigt namn, detmest naturliga hade ju varit walt.....men det är svårt att ropa och känns inte riktigt bra! Vi var länge inne på något på I, men hittade bara massa fåniga namn.

Han hetter under några dagar Oboy, men det tyckte Nicklas var svårt att ropa, jag körde på Boyboy (ett dagisuttryck för Oboy) men det gillade inte Nicklas...så har vi hållit på ett par dagar (veckor) nu!

Jag har tyckt han kunde heta "Herr Blå" tvåstavigt och lika kort och lätt att säga som Dizni, men icke sa Nicke....inte det heller! Herrblo gick han inte heller med på....

Med Dizni var det under en bilresa ner till mamma o pappa som det bara "kom" och jag bara sa: Men hon ska ju heta Dizni! Vi hade lyssnat på Disney´s bästa på CD för Nicklas skulle ha det som tema under sommaren, så det liksom bara kom! Jag kan fortfarande säga exakt var vi va när jag sa det, för er som är lite bekanta i Kisa-trakten så kommer här en beskrivning: Från Kisa och norrut mot Linköping, strax efter Kisa kommer en skarp kurva och en järnvägsbro, efter kurvan lite hus på vänster sida, efter husen är det lite öppna fält som ofta är översvämmade på våren, det har också stått en skylt på vänster sida med reklam om paintball, ett 0706-nummer, en blå skylt med grön text....! precis där sa jag det, fast vi var på väg söderut men det är lättare att förklara söderifrån!

Nästan helt utan diskussion bestämde vi oss för att hon skulle heta just Dizni, hon hette Doris ett kort tag, men nej, hon är verkligen en Dizni!

Jag har väntat och väntat på att ett namn bara "ska komma"....men det har det inte gjort, så när vi väl hittade ett så fick det liksom mogna några dagar, jag har gått i skogen och ropat och prövat olika betoningar.

Även dethär namnet kom under en bilresa, precis strax norr om Kungsör mot Köping åker man under en stor linabana som har kört sten, där under sa jag: Men kan han inte heta Spike då???

Nicklas svarade: Jo, det känns bra!!!

Sen har vi funderat, funderat och tänkt lite till och så blev det en liten försvenskad stavning,
från Spike till Spajk :)

Så här är han:



** SPAJK**

Dizni´s valpar då?? Ja, ärligt talat har jag ingen aning alls?!? Hon är tröttare än vanligt, men det kan bero på dålig kondition, har slarvat med fysen efter Marma.....hon ska ultraljudas v. 34 så får vi väl se?!

Vi har kört lite lydnad och spår under veckan, det märks att hon saknat träningen, hon var positiv som tusan när vi körde lydnad! Har hunnit ett pass lydnadslydnad och ett pass funktionslydnad, Kul!

Spårat har vi gjort, upptag med blandad framgång...ett upptag tog hon kanonbra och nästa verkade som hon inte ens visste vad hon skulle göra?!? O när hon väl kom på vad hon skulle göra så tog hon bakspår :( Jag patrullerade fram emot spåren och vid sista spåret var det stökigt under patrulleringen fram....Men jag fortsatte som planerat med min ruta runt spåret och vid nästa spårövergång tog hon rätt håll?! Hon spårade sedan de 500 metrarna kanonfint! En jättehärlig attityd i spåret, går i kärnan, "kollar av" lite då coh då och återgår sedan till spåret, ett helt okej sätt att spåra på i min ögon!

I morse tog vi oss an det spår vi lade igårkväll...alltså 15 timmars liggtid. Uppstarten igår var helt kass, så jag var myyyyycket tveksam till hur det skulle gå, men hon visar tydligt att det går ett spår och följer jättefint. Det går inte fort, lagom promenad-tempo, hon tar vinkeln fint och jag ser verkligen hur hon doppar nosen i varje fotsteg jag tagit!

Sen blev hon nog lite trött, å efter 1 km kan jag förstå henne, för sista delen ute på ett hygge med ungtall hade hon stooora problem....Hon gick mest runt och bara gick, hon höll sig visserligen ungefär där spåret va men missade ändå en apport som jag lagt där, jag tycket hon jobbat bra och avslutade spåret och gick till bilen igen. jag skyller på mig själv som varit lite oschysst och lagt avslutningen på ett hygge, men hon försökte iaf på ett jättefint sätt!

Hon har en härligt attityd när selen kommer fram, svansen viftar och hon visar att hon vill ut i skogen!

Nu väntar lite jobb under kvällen, ska försöka hinna läsa lite litteratur också, skolan börjar ju snart igen och lilla Spajk flyttar hit! Enligt uppfödaren är han en vilde utav guds nåde :) Så det kan nog vara smart att ha läst lite innan....

I morgon är det inoff. utställning på klubben, jag ska vara inropare i en av ringarna, roligt! Håller tummarna bara för vädret, jag klarar mig nog i mitt regnställ, tyvärr brukar inte alla vara lika välklädda ;)

På återseende!




Kommentarer
Postat av: ann

Jag är vrång..ju sämre det går , ju mera vill jag ut och tävla igen, envis som synden...



och Spajk var klockrent..ja gillade oboy också ...men spajk och just stavningen var liksom ''han''...



lycka till med utställningen imorrn...att allt flyter på smidigt



Ann och lowa

2010-08-21 @ 19:06:08
URL: http://lowaswebb.net
Postat av: Camillla

HUR kommer det sig att jag känner ett valpsug när jag ser eran bruna lilla kaksnutt??? Spajk =)

Gud en sån söting!!

2010-08-21 @ 21:46:37
URL: http://www.gizmobus.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Kära dotter det var inte sten de fraktade på linbanan det var malm. Spajk känns helt rätt!! Kram

2010-08-22 @ 11:27:46
Postat av: Britt

Spajk!! Blir kanoners det! Gissade på Grim.. Bara en vecka kvar nu :)

2010-08-23 @ 03:55:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0