Jag överlevde!!!

...nu hade jag ju heller å andra sidan inte några större farhågor om att inte komma överlevande hem från Marma, det var ju liksom inte nån Robinson eller nått utan bara två veckor hundtjänstskola....men ändå! Man kan ju överleva mer eller mindre?!?

Började med att vi fick göra en liten utryckning på vägen till Marma, vid lunchande i Valbo ser vi en lös hund springades vid stora vägen, jag tar ett koppel och studsar iväg, ner i en tunnel och sabbar putsen för att lagom se hunden sticka iväg åt ett annat håll när jag hasat mig ner för gruset....*morr* Så ingen infångad hund och ett par skitiga kängor, hur bra start är det?????

Väl framme i Marma möts vi av en rätt rörig incheckning men hittar till slut vårt rum och lassar in alla grejer och hittar dessutom hundstallarna och fixar så Fröken o Fjant får nånstans att sova. Tack vare några återbud får dom varsin box, sköööööönt! Sen var det dax för uppstart av kursen och vi blir indelade i grupper och får sätta igång att jobba, jag hamnade i 1:a grupp och vi fann varandra jättebra! Ett riktigt kanongäng! Många goa glada skratt blev det under veckorna!
Dagarna var såklart fyllda av massa hundprat och praktiska hundövningar, första prövningen blev att det var cykeltransport ut på övningsfältet....hur mycket har Fröken cyklat?? Det blev en snabbkurs i hur man beter sig när man cyklar på led.....nu tillhör ju fröken den smartare kategorin av hundar *hihi* så hon löste detta kanonbra!

Efter första praktiska momenten var jag dock beredd att packa och åka hem......vi lyckades inte med nånting alls, och detta hade dessutom instruktören den goda pedagogiska egenskapen att berätta för oss.....vad jag då tyckte om honom kan ni ju själva räkna ut!! J-vla gubbe! Att jag vågar skriva detta beror ju såklart på att jag fick ändra min uppfattning under veckan som kom! Men rackarns vad sur jag va! Men "snabbt, lätt o elegant" kan ju ändra det mesta :) (Ett ruskigt internt skämt.....men håll tillgodo)

Vi fick lära oss sända radio enligt nya nato-standarden, inte lätt men nyttigt! Vi blev utskickade på orientering och inte ens då lyckades instruktörerna tappa bort oss, vi kom hem igen, allihopa!

Veckorna började med gassande sol och en begynnande raggarbränna på armarna.....tur det kom regnväder så brännan på armarna lade sig lite ;) Vi kom underfund med att kronans regnställ håller tätt till en viss gräns, och när den är nådd torkar man aldrig, trist men sant!

Vi övade också på knäpptältsbyggande, eller vävplastbyggande, eller regnfliksbyggande, kärt barn har många namn.....hur som helst så praktiserade vi detta byggande under fältdygnet. Jag och AC fick till en riktigt tjusig variant som dessutom höll oss torra hela natten, förutom fotdelen på sovsäcken som vi lade utanför tälte bara för att kolla om den blev blöt...eller nått......kan också lära er att om ni har lite längre hår och trasslar in det i knäppetältet/vävplasten/regnfliken så gör det h-levets ont och blir trassligt och tuffsigt, jag har testat och avråder å det bestämdaste från att göra samma erfarenhet!

Under detta lilla fältdygn bestämde sig dessutom min telefon för att rymma......men är man dum och inte drar upp dragkedjan så är det självklart att dom ligger i fickan inte ligger kvar.....så OM ni skulle hitta en något regnskadad Nokia någonstans på Marma skjutfält får ni gärna behålla den! Jag har köpt ny :) Men fram till dess att den nya anländer så har jag liiiiite svårt att svara, men säg nått efter pipet så ringer jag upp... tänkte förresten slå till på en Nokia N86....känns som en telefon i min smak!

Att sitta och räkna upp alla grejer vi gjorde skulle trötta ut er nå alldeles ofantligt, så jag nöjer mig med att delge de ledord vi fick med oss under veckan, det första är: Individanpassa! Ingen hund fungera likadant som den andra, en gillar röda koppel, en annan gillar gröna....eller iaf olika former av belöning, hitta det som passar din hund bäst! Det andra är: Störningsträna! Tjänstehundar behöver kunna focusera och jobba när den ska och vila när den kan! Till sist det absolut viktigaste....är det motivationsövning så är det HUNDEN som skall vara vinnaren!!!! Kan låta oerhört simpelt och självklart.....men väl ute i skogen är det lätt hänt att man slutar när det är "sådär" och hunden får 75% beläning istället för 110%!

Att göra saker "fort o fel" säger sig ju självt vara helt fel....vilket vi också testade under dessa veckor....vilket samma instruktör hade den goda smaken att också berätta :) Men tro det eller ej, JAG ändrade uppfattning! Inte ofta det händer, har jag dömt så är det inte alltid rättvist men det är ett livslångt dömande! Så alla ni som klarat bedömningen känn er lite glada! Det blir ju lätt lite turbulent när en snabbt sammansatt grupp ska prestera tillsammans, men vi lyckades jobba tajt ihop dessa två veckor utan alltför många sura miner! Så stort tack till Stina, Christel, Jani och Michel, o så Christel´s rottistik Tindra förståss! Men detta bevisar ju bara en än gång att tjänstehundsförare besitter en exeptionell hög social kompetens :P

Självklart har vi fått massa tips om hundträning och hundtänk som våra kära instruktörer så frikostigt delat med sig av, stort TACK för det! Att förena hundträning med stor portion humor och glimten i ögat är inte lätt.....men vi fick se att det inte bara går, det går dessutom fantastiskt bra!

Men ni som brukar läsa undrar ju, var är bilderna??? Jo, dom kan ni glömma! Jag tog en endaste bild under hela veckorna! Tro det eller ej.....i efterhand känns det trist, men just då hade jag absolut ingen som helst lust att fota.

Vad hände mer då? Massa interna grejer förståss som inte alltid lämpar sig i skrift för allmänheten och som dessutom bara är roliga för dom som är delaktiga, så dom hoppar vi över......

I morgon sticker vi till torpet, från att umgåtts dygnet runt med massa människor ska jag nu umgås med Nicklas föräldrar, hans moster, bror + sambo och litet barn i några dagar....undra just hur det ska gå???? Vi var en sväng till Åsen idag för att spika lite lister vilket slutade med att vi blev arga och gav upp för att därefter bestämma att vi skiter i dom lister som satt och köper nya! Fattar inte hur i hela världen dom fått upp dom, för mig veterligen ändrar listerna inte form för att dom får lite färg på sig?!?!? Eller har jag missat nått???

Nu ska jag studsa ner till sängs, efter att ha nattat en löpande Fröken, passande nog väntade hon till vi kom hem med att börja, så nu är det lugna gatan, att ligga i trädgården och spana tillhör just nu hennes favvosyssla, inte ens käka jord i blomkrukorna ids hon göra!

Jag lovar dock att ta med kameran till torpet, så håll uuuuuut, bilder kommer!

            På återseende!!!



Kommentarer
Postat av: Gräsklipparmannen

Rätt nära sanningen.



Kram.

2009-07-13 @ 00:42:09
Postat av: Fru From

Shiiit, gräsklipparmannen är på jakt :) Kan ju skrämma slag på vem som helst med den signaturen ju!! Tur jag vet att du inte är så skrämmande som namnet låter hihi kramkram

2009-07-13 @ 11:16:04
Postat av: Fia

Vilken kurs var du på?

Jag hade bara tråkiga kamrater och elaka instruktörer men gräsklipparmannen känner jag till ;)

2009-07-13 @ 19:31:42
URL: http://www.hoffe.st
Postat av: Anita

Marma kan inte beskrivas - det måste upplevas !! :-)

2009-07-15 @ 08:36:08
URL: http://www.pressan.se
Postat av: Lena

Jamen, är det inte typiskt att du kommer tillbaka till Dalom ungefär när det är dags för mig att åka hem???!!!! Är iaf uppe till den 26 juli, men jag förstår att du kan behöva umgås med maken en stund nu. =) Hör av dig vetja!



Kramis Lena, Elsa och Drama

2009-07-15 @ 22:53:18
URL: http://lenashundar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0