borde skriva att Henke, Therese och Amanda var här....

.....å det tänker jag göra, bara jag redigerat dom 100 bilder som togs under besöket! Massa bilder på Amanda såklart! Sicken gullig unge! Men som sagt, bilder och text kommer!

Men nu till dagen som varit.....började vid 7.14 då Amanda höll låda nere i köket, vi somnade dock om o vaknade vid 8 vilket var en mer passande tid att gå upp :) Dom skulle åka hem idag, så jag hade nästan hela dagen ledig! Började med att slösurfa lite....men tack vare bloglovin så sparar jag massa tid då jag bara behöver in på en sida istället för att klicka runt på massa bloggar som ändå inte är uppdaterade!

Strax innan lunch åkte jag ut i skogen för att lägga spår, det skulle bli ett långt spår och jag var för en gång skull duktig och hade karta med mig så jag visste exakt hur långt jag gått! Min plan var ett upptag och sen bara ett vanligt långt spår, som vanligt blev det lite ändringar....bl.a. några återgångar och lite "elaka" vinklar plus att jag gått både rakt över och längs med stigar på flera ställen. Jag fick ju också en idé när jag spårade sist...att göra ett virrvarr med föremål i, bara för att se hur hon fungerar, så det gjorde jag såklart. På några ställen gjorde jag också små "legor" där jag helt enkelt satt mig ner några minuter och kollat kartan. Då spåret slutade på ungefär 1,8 km så var jag lite snäll på slutet, jag slutade på ett ställe med en snitsel på förmiddagen, och innan jag släppte på fortsatte jag från snitseln ungefär 200 meter så hon skulle få lite belöning i form av lite nytt spår på slutet.

Efter det åkte jag och köpte färg, grundfärg till några pallar och en burk spray till string-hyllan! Sen en lite surprise till Nicklas också.....jag köpte lite tapet och tänkte sätta tapet på hyllplanen, det blev toksnyggt!!!! Så nu är den nästan klar, skall bara klarlacka tapeten så det håller. Jag grundade pallarna också, så nu ska dom bara täckmålas sen är dom också klara, skönt! Kanske blir lite tapet på dom också???? Får se vad Nicklas säger......

Lite tvätt hann jag med också innan det var dax för spåret....Det är ju tur man är lite flexibel...för när jag kom ut i skogen så stod det en husvagn precis där jag tänkt göra upptaget.....Vi gjorde ett litet minisök runt husvagnen bara på skoj, men hittade inga utgående spår :( Så vi fortsatte till mitt spår som då hade legat i 6 timmar. Hon gjorde ett mycket mycket struligt upptag, fäste inte riktigt utan var bara flamslig!! Jag tänkte på vad alla på Marma sagt åt mig så jag blev inte arg utan hjälpte fröken istället så vi tillsammans skulle lyckas. Iaf så löste det sig och vi kom iväg, jag misstänker starkt att det varit vilt och gått i spåret, för rätt som det var mitt på en raksträcka så tappade hon och började vimsa runt?!?!? Jag väntade och väntade men hon gick inte tillbaka till rätt spår....Så då gjorde vi en omstart och fortsatte och efter det gick det kanonbra!!!

Jag har ju funderat en hel del runt vårt spårande och inser att det är jag som sabbar hennes spår, så idag bestämde jag mig för att inte titta på henne utan titta på terrängen framför, för om jag går och tittar på henne så analyserar jag varje litet steg hon tar, typ: neej, nu tappar hon, eller neej nu nosar hon på samma fläck länge, eller nej nu spårar hon inte i kärnan! typ så går jag hela tiden, men när jag bara tittade i terrängen och inte på henne gick det bättre, då hängde jag bara på. Hon drog iväg över en vinkel typ 10 meter, men jag hängde bara med och rätt som det är så bara vänder hon tillbaka till spåret?!? OM jag tittat på henne hade jag ju alla gånger stoppat henne och visat henne rätt......

Virrvarret löste hon kanon, spårade fram, gick rakt in och plockade dutten och när jag sa: spår! Så gick hon ut där spåret fortsatte! Kanoners! Vid legorna stannade hon upp och blev lite förvånad och nosade lääääänge men fortsatte sen jättefint. Vid skiftet nytt/gammalt blev det ett jäkla drag i linan och det var verkligen kanon för henne att få sluta med lite färskt spår!

Så summan av dagens spår blev trots strulet i början godkänt! Jag har funderat mycket på om jag ska ha liggmarkering och i så fall varför, men om enda sättet för mig att lite på henne är att inte titta på henne så måste vi ju ha liggmarkering så jag inte missar hennes apporter...så ännu en bra anledning till att fortsätta träna på det! Hon gjorde en klockren liggmarkering idag, jag hjälpte henne visserligen lite, men sa bara ligg en gång och och slängde sig direkt ner och stirrade på dutten!

Oj, vad långt det blev...o bara massa hund! Men så kan det gå! Nu sitter jag å väntar på att Anna ska komma, vi ska ner på samhället o kolla på cruisingen...vi o hundramiljaders andra!

På återseende!!

Kommentarer
Postat av: Andreas & Mörka Molly

Det där kontrollbehovet... Jag försöker också gå på skogspromenad och låta hunden göra jobbet men det är svårt - särskilt de dagar som hundn får en lite osäker start som i ditt exempel. Vi var ute på lite safari på samma sätt i söndags när vi var uppe på Såtenäs och hade genrep 1 inför certprovet...



Backa tillbaka,lita på hunden...

2009-07-29 @ 09:34:43
URL: http://andreasmolly.blogspot.com/
Postat av: Lina

Yes! Nästa gång bjuder jag! Men då får du pallra dig till Gävle först. :) :) KRAM!

2009-07-31 @ 09:44:49
URL: http://athena.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0