Armen eller armén???

fyndig rubrik va???  ;)

Idag har vi avslutat kursen! Med examinerande seminuarium, som jag tror gick bra?!? Men det återstår ju att se förståss....Nu väntar faktiskt 2 dagar ledigt :) På tisdag börjar ny kurs och nya utmaningar!

På väg hem från skolan var jag in till mäklaren i Leksand och hämtade nyckel...så i morgon ska vi äntligen åka o titta!

Jag träffade ju också en arbetsterapeut på Mora lasarett idag, en mycket trevlig tjej som hetter Elisabeth. Först pratade vi en stund och hon förklarade för mig hur benet gått sönder och hur hon trodde man satt ihop det och förklarade varför man bli stel i leden.

Jag fick också massa beröm!!!!!!!!!!! Fast igentligen är det nog inte jag som ska ha beröm, utan snarare de kirurger som fixade o trixade i handleden....

Elisabeth sa att det måste varit en rejäl smäll och att det p.g.a det var massa smådelar i leden som lossnat. Hon tittade på mitt ärr och klämde lite och kände, sen fick jag börja röra på fingrarna och när jag gjort det förklarade hon att det var en av de bästa rörligheter hon sett efter en sån operation!!! Jag har ju nästan full rörlighet i alla fingrar och inga domningar alls, och det tack vare att jag varit duktig och rört på fingrarna redan efter operationen!

Men det är värre med rörligheten, tyvärr.....framåt, alltså fingrarna ner mot handleden, är nästan inga problem där kommer jag nästan lika långt som innan operationen,. Värre är det bakåt...där kunde jag flexa 40 grader mot normala 80-90....så där har jag lite att jobba på!

Hon förklarade väldigt pedagogiskt och visade på ett skelett hur alla ben ser ut i armen och hur det hänger ihop. Hon sa att det kan vara så att en del av benet inte gått att få till sitt rätta läge och ligger helt enkelt ivägen och därför är det helt stört omöjligt för mig att böja handleden bakåt...men då jag förklarade att jag blivit mer rörlig sen gispet försvann så sa hon att det bara var att jobba vidare.....Trägen vinner! D.v.s JAG :)

Vi tittade också på hur jag kunde vända handflatan, uppåt eller neråt, och neråt är inga problem men åt andra hållet fattas det lite grann, men med lite jobb så fixar det sig nog! Den absolut bästa träningen får jag när jag väl får börja använda handen igen, då används rätt muskler och jag kommer att bli minst lika muskelstark som innan, hon tyckte redan att jag var väldigt stark med tanke på vad jag gått igenom! 

Alla gamla träningsgrejer som att klämma på bollar är helt fel, för då tränas inte de muskler som man normalt använder, så sånt gör man tydligen inte nu längre! Det är bara vanliga naturliga rörelse som gäller!

Jag fick ett handledskydd också, att ha ex, när jag sitter vid datorn, men det var mycket bra träning att skriva på dator, övar upp fingarnas styrka! Men skyddet är också som en vila för armen, jag har haft det på en stund nu och jag är inte alls lika trött i armen som jag brukar vara! 

Hon tyckte att jag inte behövde träffa henne nå mer, om inte överläkaren vill det förståss, men det får vi se efter den 28:e när jag träffat han. 

ja, mycket arm-prat nu.....men så mycket annat finns inte att berätta! Kung Bore har slagit till igen, med lite snö och -12 grader! Mer snö gärna...men kylan kan hålla sig nånannanstans tycker jag!
 
   Nu väntar duschen innan jag ska krypa till sängs, godnatt!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0