Inga bilder!!!!

Tjing!!!

Inga bilder!!! För då skulle MUST komma och hämta mig! MUST är alltså inte julmust utan nått mycket tråkigare...typ militär underrättelsetjänst...typ...Iaf sånna som hatar facebook och bloggar där vi soldater avslöjar vad vi övar och hur vi övar, fritt för vilken spion som helst att bara hämta och sen använda....Skämt åsido, men det ligger lite allvar bakom, så jag kommer berätta i ord men inga bilder!

Det hela drog igång i fredags men samling i Falun, massa saker att fixa, burar som ska surras fast i bilar och tusen och en saker att fixa och förbereda inför lördagens avfärd mot Bollnäs. Vi var ett gäng pigga insatssoldater som förväntansfulla kröp ner i sovsäcken för några timmars sömn inför årets sista övning....Vi höll tummarna för att vädret skulle vara vänligt mot oss och hålla båda köld och regn/snö borta!

Vi skulle köra en viktig transport från Falun till Bollnäs och vi gjorde en eskort enligt alla konstens regler....4 timmars biltransport....jag körde ju minibuss så jag hade en hyffsad komfortabel resa....värre för de stackare som satt och skumpade på ett terrängbilsflak......Väl framme var det bara in på förläggningen och vände innan vi åkte ut i skogen igen, vi skulle upprätta en o-plats och blev kvar i skogen från kl. 13.00-23.00.....Kallt så in i helvete!!! Vi hittade bl.a. en vapengömma som jag, Dizni och Maria med Cayla säkrade spår utifrån, inte 100% säker på att vi hittade rätt spår, men spår hittade vi iaf! Sen var det åter tillbaka till o-platsen....hände inte ett dugg på flera timmar.......

Senare på kvällen blev det lite action i busken!!! Blå-gul (övningsledningen) kom och berättade att det snart skulle smälla, och behövde en hundförare utan hund?!?! Vi fattade ingenting, men jag lämnade Dizni till Söderkvist och hade en "låtsas-Dizni" med mig ut på o-plats igen, blå-gul kom med en svart sopsäck och sa: Från och med nu är det Dizni, (jag döpte X till Dizni-2) som ligger i sopsäcken...när det smäller ska du bli hysterisk och skrika att Dizni är skjuten!! Vi väntade en stund innan det började smälla, när det small agerade jag skådespelare och slet fram Dizni-2 ur sopsäcken och skrek att hon var skjuten! Det blev läskigt verkligt då mjukishunden var lika stor som en riktigt hund och i mörkret såg hon väldigt verklig ut!! Dizni-2 fick första förband och jag är värd en oscar för mina skådespelartalanger ;)

Iaf så blev det oerhört realistiskt och jag fick mig en rejäl tankeställare om vad jag egentligen håller på med.....I verkliga livet SKULLE det faktiskt kunna vara Dizni som blivit påskjuten.....Nu var det som tur var bara övning och såhär i efterhand ett jättebra övningsmoment!

Sent omsider kom vi isäng och klockan ringde liiiiite för tidigt :) Söndagen innebar strid i Urban miljö, i detta fall centrala Bollnäs! Jäklar vad roligt det är!!! Det smäller högt och lågt och Dizni och Cayla betedde sig som fullblodshästar på kapplöpningsbana!! Helt otroligt laddade och det var inte helt lätt att hantera 40 kilo rottweiler som skulle jaga allt och alla......men det är så sköööönt att ha en skottfast hund som är hanterbar i alla lägen!

Vi genomsökte bl.a. två fordon och Dizni markerade på två ställen, men tyvärr inga personer?!?!? Jag blev besviken på att hon blindmarkerat, men fick sen veta att precis där hon markerat hade det legat två fi och väntat men gått iväg strax innan vi kom för att genomsöka!! Fy fasen vad skönt! Duktiga duktiga Dizni!

Lördagen var rent ut sagt, skit-tråkig.....men det vägdes upp av söndagens urhäftiga övning i Bollnäs!

Det är helt underbart att ha en hund som kan hanteras av vem som helst! Inga problem, alla kan hälsa på henne och jag behöver aldrig ens tänka tanken att hon skulle göra nå dumt mot någon, förutom att hoppa och studsa lite......

Jag har haft min sista praktikvecka denna vecka, känns supertrist att det är slut!! Tänk att 10 veckor kan gå så fort?? Nu ska jag skriva uppsats, känns sådär trist.....Men det är väl bara att skriva på så jag har det gjort och kan få lite jullov sen! 

I helgen väntar lydnadstävling, jag ska inte tävla utan sitta i sekretariatet vilket är nästan lika kul som att tävla!! Att se andra lyckas är minst lika roligt som att själv lyckas! 

Nej. nu väntar duschen innan jag ska åka till Falun på möte!

          På återseende!! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0