Spår, sök o bita-träning!

Började dagen med att knata ut ett spår, klockan var 0730 när jag lämnade bilen! Hurtigt värre!! Fortsatte att testa tipsen från helgen, vi har ju kommit på att Dizni helst spårar färska spår, och det äldsta hon gått hittills har väl varit sisådär 4 timmar....

Jag gick iaf ut spåret, efter 200 meter lade jag hennes frukost, fortsatte sedan att gå, över stigar och genom ungskog och vidare ut på ett hygge, vinklade och gick tillbaka in i gammelskog där jag lade slutet. 

På väg tillbaka till bilen möter jag en tjej som morgonrastade sina hundar, i mitt spår!!!! PRECIIIIIS där jag planerat att göra mitt upptag, så det blev en liten test av flexibiliteten där på morgonkvisten......Jag flyttade mitt upptag några meter så hon hann fästa ordentligt innan vi skulle passera stället där hundarna gått. Dizni skötte sig utmärkt och fäste finfint i spåret och gjorde bara en snabbkoll innan hon tuffade vidare i spåret. Vi spårade de 200 metrarna fram till frukosten, sen tog jag henne av spåret och åkte hem!  Varför då då??

Jo, hon har ju en förmåga att fästa på de flyktiga vattenbaserade molekylerna i spåret och inte på de fettbaserade som ligger kvar längre i spåret, och spårar hon bara vattenmolekylerna så finns det risk att spåret försvinner....så nu är det slut på vattenbaserade spår, från och med nu är det fettbaserade spår som gäller för lilla fröken!   Men för att inte chocka henne och släppa på henne på ett 8-10 timmar gammalt spår så låter man hunden spåra en bit på spåret och gör en hejdundrans belöning innan man helt enkelt tar hunden av spåret! Så sagt och gjort, spåra 200 meter fram till frukosten sen äta frukost och sen åka hem och komma tillbaka 8 timmar senare!

Jag åkte hem o hade seminarium i tre låååånga timmar, sen ut i skogen för lite träning med Lena, Drama och Elsa, mycket trevligt! Lilla Drama satte minst sagt minnesvärda spår efter vår lilla sökövning....ett fint litet jack i tummen! Jäklar, satan i gatan vad ONT det gjorde!! Jag skrek ju i högan sky, men vad hjälper det när Drama ör döv?? Jag var ju helt enkelt tvungen att vänta på att hon skulle släppa....Iaf så gick sökövningarna kanonbra! 

Vi körde några med Dizni också, helt utan synretning och utan hjälp vid figgen att ta rullen utan hon löste det helt själv...förutom då hon stannade o stampade på Lena förståss ;) Men har Drama huggit mig i tummen så kan ju Dizni stampa lite på Lena :) Sista skicket var så himlans bra, jag såg hur Dizni for iväg, på tok för mycket till vänster om figgen, men rätt som det är bara tvärvänder hon och ångar fram till Lena, tar rullen och kommer farande! Duktig tjej!! 

Mycket nöjd med hennes prestation, vi har ju trots allt inte kört så mycket sök....bara testat lite lätt, men kanske sök är vår grej?? Får ta en funderare på det...

Efter lite fika och allmänt småpratande åkte Lena hem och jag fortsatte till spåret, det hade nu gått 8 timmar sen jag började gå spåret....jag var liiiiiite nervös för hur det skulle gå! Det blev inget riktigt bra ställe att bryta på, mitt i ett virrvarr av stigar o massa körvägar för travhästar....men jag släppte på och hon far iväg i ett bra tempo! Över de första stigarna, hittar apporten och tuffar vidare, börjar snurra vid en lite bredare stig, snurrar tillbaka kanske 10-15 meter men fortsätter sedan framåt?!? Verkar nästan som hon vände tillbaka för att bekräfta att det var "rätt" vittring hon följde?? Vidare in i snårskog helt utan tvekan!! Helt fantastiskt bra! 

Hon klev över vinkeln med kanske 1,5 meter...men vände sedan åt rätt håll och fortsatte målmedvetet framåt, sen trasslade jag ihopa linan, puckomatte! Jag lade ner henne och trasslade upp den innan jag släppte på henne igen och vi fortsatte i god fart fram till slutet! Jag är såååå nöjd!

Spåret var ju inte det längsta, kanske 300 meter efter att hon fått frukosten, men jag vet ju att det passerat både hästar o hundar och säkert ett antal människor över spåret också, men inte en notis om det! å så hade det ju legat i 8 timmar....skulle jag gissa hur länge det legat utifrån hennes beteende så skulle jag gissa på kanske 1,5-2 timmar.....Men det kändes jättejättebra att spåra med henne idag, hon var så målmedveten och ville framåt hela tiden, stördes inte av hästarna som passerade i bra fart bara några meter bredvid oss! Så det var nog svårt för henne, men bara "lagom" svårt så hon kände att hon fixade det!!

Väl hemma igen ville jag testa henne lite på kampen med såndär dum bitstock som det är på korningen....i brandslang som är hal som attans!! Så trots både sök och spår och värme så skötte hon sig jättebra o kampade och tillkämpade sig jättebra! Sköööönt!

Så jag är mycket nöjd med dagens övningar!

Nu ska jag krypa upp i soffan o dricka te innan kvällspromenaden, på återseende!!!


Kommentarer
Postat av: Cattis & gänget

Tack så jättemycke för dina tips. Det jag är rädd för är att hon kommer tycka att spårpinnarna är tråkiga om jag börjar med leksaker och annat istället?! Vad tänker du om det?



Fett- o vattenbaserat i spåret har jag aldrig hört talas om, alltid lär man sig något nytt. Spännande!

2009-04-29 @ 23:21:28
URL: http://www.ronia.be
Postat av: Lena

Tusen tack för en jättetrevlig dag i skogen! Jag tycker att alla tre hundarna jobbade super - eller hur?! Hur mår tummen? ;) Du får trösta dig med att det blev ett väldigt runt och fint hål.... Och med mitt migränhuvud, så är det en ren fröjd att det "bara" är en rottis som hoppar på det! :))) Lycka till i helgen, så hörs ang 17 maj.



Kramis Lena, Elsa och Drama

2009-04-30 @ 09:43:11
URL: http://lenashundar.blogg.se/
Postat av: Camilla o Lennart

Säg till när du bestämt dej för att satsa på söket=) vi vill oxå vara med, ska bara föda lite barn först =)

2009-04-30 @ 10:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0